How to make: Spaghetti squash

23 april 2017 - St. Louis, Verenigde Staten

Deze week een keer een ander soort blog. Afgelopen week was het heerlijk warm 26-30°C... tot vrijdag... toen het ineens nog maar 12°C was. Zaterdag was het zelfs nog kouder en bewolkt, dus had ik geen zin om iets buiten de deur te doen. Ik had afgelopen week bij de supermarkt spaghetti squash gekocht en besloot deze ‘s middags alvast voor te bereiden.

Ik maakte de spaghetti squash (in het Nederlands spaghetti pompoen) met pastasaus en vandaag zal ik het recept met jullie delen. Omdat ik pas achteraf het idee kreeg om het recept met jullie te delen, heb ik helaas niet veel foto's van het proces.

Hoe ga je te werk?
- Verwarm de oven voor op 190°C -
1. Snijd de spaghetti pompoen over de lengte doormidden en haal de pitten eruit. Het doormidden snijden van de pompoen kan nogal lastig zijn, want het is redelijk hard. Om de pompoen iets zachter te maken kun je hem ook eerst voor ongeveer 3 minuten in de magnetron leggen.
2. Smeer de pompoen in met een beetje olijfolie en bestrooi eventueel met peper en zout.
3. Leg de platte kant van de pompoen naar beneden op de bakplaat (ik heb nog aluminiumfolie op de plaat gelegd) en bak de pompoen in 40-50 minuten (de tijd is een beetje afhankelijk van de grootte van de pompoen) gaar. De pompoen is gaar wanneer je gemakkelijk met een vork door de pompoen kunt prikken.

Gare spaghetti squash
4. Haal de pompoen uit de oven en haal al het vruchtvlees los met een vork. Hierdoor ontstaan de ‘spaghetti slierten’.
5. Leg alle slierten in een kom en giet de pasta saus eroverheen. Als je het direct wil opeten kun je eventueel ook de pompoen schil als kom gebruiken.
6.Voeg vervolgens kruiden zoals oregano, basilicum en knoflook naar smaak toe en meng het geheel.
7. Maak de ‘spaghetti’ af met wat parmezaanse kaas.
8. Smullen maar!
Eind resultaat

I.p.v. de pompoen in de oven te bakken zou je het ook kunnen koken in water. Natuurlijk kunnen ook andere sauzen en toevoegingen gebruikt worden voor de spaghetti squash. Je kunt het zelfs zonder saus eten of bijvoorbeeld met boter, knoflook, peterselie of basilicum en parmezaanse kaas.

Voor deze laatste variant smelt je de boter in de pan en voeg je knoflook en peterselie of baslicum toe. Vervolgens doe je de gare spaghetti squash in de pan en breng je het geheel op smaak met zout. Voeg tot slot parmezaanse kaas toe en je gerecht is klaar.

In Amerika is de spaghetti squash erg populair en bestaat er zelfs een winter en een zomer variant. De spaghetti squash die ik gebruikt heb zou nog de winter variant zijn volgens een van mijn huisgenoten die mij geholpen heeft. Het heeft een zoete smaak en is een goede vervanger voor pasta.

De spaghetti pompoen heb ik eigenlijk nog nooit in een Nederlandse supermarkt gezien. Dus misschien dat het nog een zoektocht wordt voor de mensen die de spaghetti squash willen maken, maar in dat geval heb ik jullie alvast gewaarschuwd ;)

1. Marielle Schouren:
    24 april 2017
    Wow, je gaat zelfs op z'n Amerikaans eten. Zelf hou ik het toch maar op de Hollandse kost, maar laat het je smaken.