Laatste week St. Louis & San Francisco

12 oktober 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Woensdag voor mijn vertrek ging ik nog met Nikki en Muhammad naar de Danforth campus, dat ook deel uitmaakt van Washington University. We wilde hier graag naartoe, omdat het een beetje of Zweinstein uit de Harry Potter films lijkt.
Danforth Campus Op de Danforth Campus
Voor de donderdag had ik met Rebecca, een van mijn collega’s, afgesproken om te gaan uiteten. We gingen naar een Korean barbecue restaurant. Het lijkt een beetje op gourmetten/steengrillen zoals wij dat kennen, maar dan toch weer anders. Toen ik thuis was ben ik begonnen met het inpakken van de eerste spullen.

Vrijdag 29 september was dan de laatste dag van mijn stage. om 12 uur hadden we een Farewell Pizza lunch voor mij en vertelde mijn begeleider dat ik een goede wetenschapper en een inspiratiebron ben. Daarnaast hoopt hij, en vele anderen met hem, dat ik ooit nog eens terug kom.

Tegen half 3 ging ik met Basia en Philipp koffie drinken zonder koffie, om nog even bij te kletsen en afscheid te nemen.
European friends Basia & Philipp
Toen ik rond 6 uur thuis kwam zaten Zainab en Rajesh met Ronnie op me te wachten, ook zij wilden nog even afscheid nemen. Daarna ben ik snel verder gegaan met het inpakken van al mijn spullen. Uiteindelijk heb ik nog wat kleren in St. Louis moeten laten omdat het niet in de koffers paste.

San Francisco - The Foggy city, with almost no fog
Dag 1
Na 1,5 uur slaap kwam Lia me ophalen om me naar het vliegveld te brengen. Eenmaal op het vliegveld bleek een van mijn koffers veel te zwaar en hebben we wat spullen in een extra tas gedaan. Daarna kon ik door de douane en heb ik nog met mam gefacetimed totdat ik moest gaan boarden.

Om 11.35 am kwam ik aan in San Francisco en nam ik de shuttle naar het hostel. Ik checkte in bij het hostel en ben meteen begonnen met het verkennen van de stad. Ik liep langs de bay in de richting van de Golden Gate Bridge.
Eerste dag SF
Ongeveer halverwege ben ik omgedraaid, de brug is toch wel wat verder lopen dan ik gedacht had. Langs dit stuk van de bay zag ik nergens restaurantjes, best jammer als je honger hebt.

Een straat verderop zag ik Palace of Fine Arts liggen, ik liep er naartoe om wat foto’s te maken.
Palace of Fine Arts
Op dat moment was er ook net een bruiloft bezig en dus stonden er veel mensen te kijken. Onderweg terug naar het hostel kwam ik dan toch een restaurant tegen. Het hostel ligt naast een park van waaruit je de GGB en de zonsondergang goed kunt zien.
Sunset
In het hostel lig ik op een kamer met 7 andere meiden/vrouwen.

Dag 2
Zondagochtend was ik al vroeg wakker, want de San Francisco Love Tour stond op de planning. Toen ik mijn trip naar SF aan het plannen was, kwam ik deze tour tegen op internet. Het is een 2 uur durende tour door SF met een oud VW busje. Een roadtrip maken met zo een busje staat op mijn bucketlist, maar dit kwam denk ik aardig in de buurt :) Het was echt heel gaaf!
SF love tour Mission Dolores Park

Na de tour nam ik de bus naar de andere kant van de Golden Gate Bridge naar Vista Point. Vanuit hier zou ik namelijk de wandeling richting Kirby Cove beginnen. De eerste stop was Battery Spencer. Om dit punt te bereiken, moest de berg opgelopen worden. Vandaar uit heb je een prachtig uitzicht over San Francisco en de GGB.
GGB vanuit Battery Spencer GGB
Om vervolgens Kirby Cove te bereiken moet je 1,2 mijl de weg naar beneden volgen. Hier vind je een strand en heb je wederom een mooi uitzicht over de SF skyline en de GGB. Als je geluk hebt vind je hier een schommel aan de linkerkant van het strand.
Swing View over GGB & skyline
Locals vroegen me hoe ik deze plek gevonden had; instagram en pinterest weten veel :p In de rots zit een grot, om deze te kunnen bereiken moet je echter geluk hebben met de hoogte van het water, aangezien je eerst om een rots heen moet lopen.
Cave
Op een gegeven moment keek ik toevallig boven me, toen er door een vliegtuigje een hartje in de lucht werd ‘getekend’, erg leuk om te zien.

Toen ik op het punt stond om terug te lopen, bood een local, Miguel, me aan om me met de auto op te halen, zodat ik niet het hele stuk terug hoefde te lopen. Echter is het volledige stuk naar beneden afgesloten en kan alleen bereikt worden als je de campground gereserveerd hebt. Toevallig was er een grote groep mensen met auto’s, dus is Miguel gaan vragen of ze ons terug naar boven konden brengen. Dat wilden ze graag voor ons doen. De meneer was zelfs zo aardig dat hij ons helemaal terug naar de parkeerplaats heeft gereden, zodat we ook dat stuk niet meer hoefden te lopen. Miguel heeft me van daaruit terug naar het hostel gebracht. Dit is echt iets wat ik zo leuk vind aan Amerikanen, ze zijn altijd zo vriendelijk en behulpzaam.
Sunset
Later in de avond ben ik met een van mijn roommates gaan uiteten bij een Italiaans restaurant, waar we heerlijke pizza’s hebben gegeten.

Dag 3
In de ochtend heb ik een kaartje voor de cable car gekocht en ben ik met de cable car tot Lombard street gereden.
DSC04197
Lombard street staat bekend als de meest bochtige straat van de wereld, het telt acht scherpe haarspeldbochten en is slechts een huizenblok lang. Een typische plek waar veel foto’s genomen worden, dat heb ik dan ook maar gedaan :p Ik heb een deel van Lombard street naar beneden gelopen en heb daarna de bus naar Coit Tower genomen.
Coit tower In Coit tower Lombard Street
Dit is een toren op Telegraph hill, een van de vele heuvels in de stad. Vanuit de toren heb je een mooi uitzicht over de stad. Nadat ik de bus naar beneden had genomen, heb ik heerlijk Italiaans ijs in Little Italy gegeten. Vervolgens heb ik de bus naar de Grace cathedral genomen en heb ik een stukje door Chinatown gewandeld. Daarna was het tijd om naar Pier 33 te gaan, want voor vandaag stond Alcatraz op de planning. Alcatraz werd als gevangenis gebruikt, de sterke stromingen in de baai zouden het namelijk zo goed als onmogelijk maken om te ontsnappen. Een van zijn meest bekende gevangenen was Al Capone.
Alcatraz Onderweg naar Alcatraz Alcatraz
Om 5.55pm vertrokken we met de veerboot vanaf pier 33 naar het eiland. Eenmaal aangekomen werd de grote groep opgedeeld in een aantal kleinere groepen om zo naar boven richting de gevangenis te lopen. Ook kunnen mensen die slecht ter been zijn met de tram naar boven rijden. Eenmaal boven krijg je in de gevangenis de audio apparaten voor de audio tour. Erg gaaf om op die manier meer over de gevangenis te weten te komen. Het was een strenge gevangenis, een van de quotes is dan ook: “Break the rules and you go to prison. Break the prison rules and you go to Alcatraz.”
Alcatraz Alcatraz cel2 Op Alcatraz
Als je plant om naar Alcatraz te gaan tijdens een verblijf in San Francisco, de officiële website voor tickets is http://www.alcatrazcruises.com. Ben er zeker van dat je je tickets op tijd besteld, want ze raken snel uitverkocht. De tickets zijn vanaf 90 dagen voor aanvang beschikbaar.

Dag 4
Dinsdag was de eerste stop bij de City hall. Zoals alle belangrijke gebouwen, is ook dit een groot gebouw.
City hall
Mijn weg vervolgde zich naar The Painted Ladies, een rij victoriaanse huisjes bij Alamo Square bekend van de serie Full House.
Painted Ladies
Vervolgens nam ik de bus naar de Twin Peaks, waarna nog een heel aantal trappen gelopen moesten worden. Vanaf de top heb je een geweldig uitzicht over de bay area.
Uitzicht vanuit Twin peaks GGB vanuit Twin Peaks
Het waait behoorlijk boven op de top, dus het is slim om een jas of trui mee te nemen als je hier naartoe gaat. Ik had dan ook altijd een trui bij mee, omdat de temperatuur en de hoeveelheid wind van plek tot plek in SF kan verschillen.
Daarna nam ik een Uber naar Side juice bar om een smoothie bowl te eten. Vervolgens ging ik naar union square en de Ferry building om bij Pier 39 uit te komen. Hier lagen een aantal zeehonden lekker te chillen. Op Pier 39 zijn heel wat winkeltjes, attracties en restaurantjes te vinden. Bij een van de restaurantjes at ik Clam chowder soup in een  sourdough bread bowl.
Bij Pier 39 Zeehonden pier 39

Dag 5
Woensdag was alweer de laatste dag in San Francisco. In de ochtend nam ik de bus naar de Sutro Baths, dit is een ruïne van een oud zwembad.
Sutro baths
Het is gelegen naast het Cliff House, dat als restaurant dient, en is het beginpunt van de Lands End Trail. Het is een mooie wandeling van ongeveer 2 mijl. Zeker een aanrader om deze trail te lopen als je naar SF gaat.
Beach tijdens Lands End trail Uitzicht tijdens Lands End Trail
Na de wandeling nam ik de Uber naar de Japanese Tea Garden, een leuke tuin in Golden Gate Park.
Japanese Tea Garden In de Japanese Tea Garden
Als laatste ging ik nog met de bus naar de 16th Ave Tiled Steps, deze trappen zijn betegeld met mozaïek, erg mooi om te zien.
Mozaïek trappen
De avond sloot ik af met diner bij Fisherman’s Wharf. Onderweg naar Fisherman's Wharf begon dan ook de mist op te komen en was alleen de bovenste top van de Golden Gate Bridge nog zichtbaar.
Alcatraz in de mist GGB in de mist
Daarna was het alweer tijd om de koffers in te pakken. Donderdag ochtend zou ik om 8 uur door de shuttle opgehaald worden om naar het vliegveld te gaan. Next stop: New York City :D​

1. Michella:
    13 oktober 2017
    Super leuk om alles weer te lezen....
    Je hebt veel gezien en ondernomen, trots op jou hoe je het allemaal doet.
    En wie weet nog een optie om weer eens terug te gaan.
  2. Tilly:
    13 oktober 2017
    Fijn dat je zogenoemde hebt wens je goede reis naar huis
  3. Cecile:
    19 oktober 2017
    Waauw Maris, gaaf om te zien waar je allemaal geweest bent. Heel indrukwekkend.... Vindt ook wel dat je het heel goed kan vertellen. Geniet er nog van grtjs Cécile