New York City

21 december 2017 - New York City, Verenigde Staten

Nu we in Nederland al de eerste sneeuw hebben gehad en het al bijna kerst is, wordt het wel eens tijd om de laatste update over mijn geweldige Amerika avontuur te schrijven.

Na San Francisco vloog ik donderdag 5 oktober verder naar New York. Om 8.30 pm arriveerde ik, waarna ik op een van mijn Nederlandse vriendinnen, Kirsten, wachtte. Samen gaan we New York onveilig maken :D We namen een taxi naar ons hostel (Broadway Hotel & Hostel) gelegen in Upper West Side, waar we rond 1.30am aankwamen. We doken meteen ons bed in, want we waren allebei kapot.

Omdat we besloten hadden vrijdag lekker rustig aan te doen, hebben we lekker kunnen uitslapen. Na een lekkere brunch bij een bagel shop aan de overkant van de straat, liepen we naar Central Park om hier de middag door te brengen.
Central Park 2 Central Park
‘s Avonds hebben we bij McDonalds gegeten.

Zaterdag waren we vroeg uit de veren. Na het ontbijt hebben we de New York Pass opgehaald, waarmee we in 3 dagen tijd zoveel mogelijk attracties van New York gaan bezoeken. De New York Pass is ideaal als je van plan bent veel bezienswaardigheden en musea te gaan bezoeken, je bespaart hiermee veel geld. Een echte aanrader dus ;)

Eerst gingen we naar Madame Tussauds, iets wat we ook in Amsterdam hebben, maar ik was er nog nooit geweest. Hier hebben we natuurlijk een aantal foto’s gemaakt.
Met Einstein Spice Girls
Daarna liepen we verder naar het Rockefeller Center, waar we met de lift naar het Observation Deck gingen. Dit wordt ook wel Top of the Rock genoemd, waar je een geweldig uitzicht hebt op de Empire State Building aan de ene kant en Central Park aan de andere kant. Ook kun je het Vrijheidsbeeld in de verte zien.
Empire State Building Central Park view from Top of the Rock
Na de lunch namen we een tour door de Radio City Music Hall, die direct naast Top of the Rock ligt. Dit theater open in 1932 en was destijds het grootste theater ter wereld. Deze dag was er geen show gepland, waardoor we ook op het podium een kijkje mochten nemen. Het was een erg interessante en leuke rondleiding.
Radio City Music Hall Radio City Musical Hall
Vervolgens liepen we verder naar het Museum of Modern Art (MoMA), waar we, hoe kan het ook anders, kunst hebben bekeken.

Ondertussen was het wel etenstijd en gingen we opzoek naar een restaurant. Laten we Ellen’s Stardust proberen… hier stond een super lange rij, dus dat werd het niet. Hard Rock Cafe dan… 45 minuten wachttijd… nee we hebben nu honger. Uiteindelijk zijn we naar Shake Shack gelopen om een hamburger te eten, waarna we de metro terug naar ons hostel hebben genomen.

Zondag was het helaas niet zo’n goed weer en hebben we de bus naar het Metropolitan Museum of Art (the Met) genomen.
Metropolitan Museum
Buiten stond een lange rij. Omdat het regende zijn we snel via de mindervalide ingang naar binnen gelopen, waardoor we niet in de rij hoefden te staan :P Het Met is echt enorm groot. Na een anderhalf uur ronddwalen hadden we het hier wel gehad. Toen moesten we nog opzoek naar de uitgang… het is net een doolhof. Wat mij betreft is dit geen aanrader. Als je graag wat kunst ziet tijdens je citytrip in New York, kun je naar mijn mening beter naar het MoMA gaan, dat is tenminste een overzichtelijk museum. Nadat we eindelijk de uitgang hadden gevonden, namen we de bus naar Grand Central Terminal. Dit is het hoofdtreinstation van New York en heeft het meeste aantal perrons ter wereld, namelijk 44. Het heeft een mooie grote hal, waar ook een grote Amerikaanse vlag hangt.
Grand Central Terminal
We hadden van zaterdag al geleerd dat als je rond etenstijd in een restaurant wil eten er lange wachttijden zijn. Dus besloten we vandaag als late lunch naar Ellen’s Stardust Diner te gaan. Gelukkig stonden er nu niet veel mensen te wachten en werd ons redelijk snel een plek toegewezen. Ik had vaak gehoord dat dit echt een aanrader is als je in New York bent, omdat de serveerders hier (musical) liedjes zingen. Als je rustig wil eten is dit niet echt een aanrader. Je zit erg dicht op elkaar, het gezang is erg hard en zo nu en dan vallen er ook confetti snippers op je eten. Leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar.

Na het eten zijn we naar het Museum of Jewish Heritage gegaan, waar we nog ongeveer een uur hadden om de 3 verdiepingen te bekijken. Helaas was de naar mijn mening interessantste verdieping afgesloten ivm een prive feest. Desondanks hebben we natuurlijk toch wel onze tijd omgekregen.
Museum of Jewish Heritage

Maandag ochtend gingen we naar het 9/11 museum en monument. Het was indrukwekkend en aangrijpend om hier rond te lopen en met behulp van foto’s en beeldmateriaal te zien en horen wat er destijds gebeurd is. Ook het memorial, dat werd gebouwd op de plaats waar voorheen de Twin Towers stonden, was erg indrukwekkend.
9/11 Memorial 9/11 memorial 2
Vervolgens namen we de ferry naar het Vrijheidsbeeld. Helaas regende het en waaide het hard. We liepen naar het Vrijheidsbeeld om wat foto’s te maken, waarna we weer snel terug naar de ferry gingen.
Vrijdheidsbeeld
Vanwege we besloten niet meer naar Ellis Island te gaan, we hadden vanuit de ferry al genoeg gezien. Via Battery Park liepen we terug naar de metro en gingen we wat eten bij Bella Vita, natuurlijk weer voor etenstijd om de wachtrij te ontlopen.

‘s Avonds stond de Empire State Building nog op de planning. We haalden onze tickets en kregen voordat we naar boven gingen te horen dat er slecht zicht was ivm het weer. Daar lieten we ons niet door tegenhouden en namen de lift naar boven.
View from Empire State Building Empire State Building by night
Het was wel bewolkt, maar het zicht was wel nog redelijk. Ineens begon het ook hard te waaien en zijn we weer naar beneden gegaan. Eenmaal beneden namen we de metro naar het hostel. We hadden nog zin een een toetje en liepen naar Dunkin Donuts, waar we allebei 2 donuts voor de prijs van 1 kregen, lekkor!! :)

Dit was ook de laatste dag van onze New York Pass, dus de komende dagen kunnen we iets rustiger aan doen.

Dinsdag was het gelukkig weer een warme zonnige dag. Dinsdagochtend gingen we eerst naar het John Lennon Memorial, het imagine sign, in Central Park.
John Lennon Memorial
Hierna namen we de metro naar Brooklyn. We liepen via Washington St. naar Main Street Park, waar je een goed zicht hebt op de Brooklyn Bridge en Manhattan. We liepen verder naar Brooklyn Bridge Park waar we een ijsje van de Brooklyn Ice Cream Factory hebben gegeten. Daarna was het tijd om de Brooklyn Bridge te voet over te steken. Het is aan te raden om vooral op het voetpad te blijven lopen, anders word je namelijk gewoon omver gereden door de fietsers :P
Manhattan bridge Brooklyn Bridge & skyline Brooklyn Bridge

Eenmaal terug in Manhattan hadden we toch wel honger en zijn we gaan eten bij Five Guys. Dit is de plek met de lekkerste hamburgers en frieten. Dus als je ooit nog eens kunt kiezen tussen McDonalds of Five Guys, kies dan vooral voor Five Guys! ;)

Na de lekkere hamburger hebben we wat over Times Square gelopen en hebben we een bezoek gebracht aan de M&M shop. Hier hebben we niks gekocht, omdat het nogal duur was voor een paar M&M’s.
Times Square Times Square 2 M&M shop

Woensdag hebben we een wandeling gemaakt over The High Line. Dit is een verhoogd stadspark in Manhattan aangelegd op een spoorlijn die niet meer in gebruik is. Vervolgens namen we de bus naar 5th Avenue, waar het Flatiron Building staat. Dit staat bekend als het smalste gebouw van New York.
High Line 5th Avenue clock Flatiron Building
Ook namen we een kijkje in het Madison Square Park, waarna we een aantal blokken over Broadway naar het zuiden liepen. Maanden geleden was ik namelijk een muurschildering van Angel Wings op internet tegengekomen, waar ik natuurlijk ook wel even een foto wilde maken.
Angel Wings
Na een hele fotosessie en een aantal bijna-aanrijdingen door fietsers verder namen we de metro naar Soho waar we naar Black Tap liepen. Dit is een hamburgerrestaurant die ik ook een keer op internet ben tegen gekomen. Behalve hamburgers maken ze hier ook crazy milkshakes, dat is dan ook waar we voor kwamen… een heerlijke oreo milkshake.
Black Tap Milkshake
Na de milkshake gingen we verder naar DŌ, een cookie dough shop. Ik moet bekennen dat ik het deeg dat je zelf maakt voor koekjes of cake toch wel lekkerder vind.

Donderdag hebben we eerst onze koffers volledig ingepakt en voor de laatste keer ontbeten bij de Bagel shop. Op onze laatste dag namen we de bus naar de oostkant van Central Park, waar we langs het Guggenheim museum naar de Central Park Zoo liepen. We hebben denk ik wel alle dieren in de dierentuin gezien. Daarna zijn we een stukje Central Park in gelopen en kwamen we bij de Gapstone Bridge, bekend van Home Alone Lost in New York, uit.
Guggenheim Red panda Gapstone bridge

Omdat we graag nog wat wilden eten voordat we naar het vliegveld zouden vertrekken, hebben we de metro naar Times Square genomen waar we bij het Hard Rock Cafe gegeten hebben.
Hard Rock Cafe
Na het eten was het tijd om terug naar ons hostel te gaan om de koffers op te halen en een Uber te regelen.

Ons weekje New York zat erop en het was tijd om naar huis te gaan.

Wat waren dit 7 fantastische maanden, waar ik lang van gedroomd had. Men zegt dan wel dat de meeste dromen bedrog zijn, maar gelukkig zijn er ook genoeg dromen die wel na te jagen zijn :)
Toen we New York verlieten besefte ik dat ik een hele fijne tijd heb gehad in Amerika en vond ik het toch ook wel jammer dat deze periode er nu opzit.

1. Anita:
    22 december 2017
    Veel herkenningspunten van ons eigen bezoekje aan NYC. Een fantastische stad die ik graag eens in de winter zou willen bezoeken.