Total Solar Eclipse & gezellige weekendjes

24 september 2017 - St. Louis, Verenigde Staten

Nu ik bijna aan het einde van mijn stage in St. Louis ben aangekomen, vond ik het wel tijd worden om jullie nog even over de afgelopen 1,5 maand bij te praten.

Zaterdag 12 augustus ben ik naar the Missouri History Museum gegaan. Vervolgens heb ik wat door Forest Park gelopen en kwam ik uit bij de Jewel Box. Het is een green house en er worden vaak wedding ceremonies gehouden, zo ook vandaag.
Waterlelie History museum Jewel Box

Maandag 14 augustus stond het Green Day concert in het Hollywood Casino Amphitheatre op de planning. Hier keek ik al naar uit sinds ik wist dat ik naar St. Louis zou gaan voor mijn stage en ik Green Day dus moest missen op Pinkpop. Wat waren zij goed live! Waarschijnlijk een van de best concerten die ik gezien heb. Ze stonden niet gewoon wat muziek te spelen, ze betrokken ook het publiek heel goed bij het concert en het wat super entertaining.
At the Green Day Concert
We besloten iets eerder weg te gaan, zodat we niet in de file kwamen te staan. Maar toen kwam het besef dat niemand echt had onthouden waar we de auto geparkeerd hadden… Super stom natuurlijk, maar we bleken niet de enige te zijn. Na een uur (!) zoeken hadden we dan eindelijk de auto gevonden en konden we naar huis.

Natuurlijk was het verder gewoon een normale stage week.

Zaterdag 19 augustus nam Lia ons (Nikki, Ronnie en mij) mee op een kleine roadtrip, Amerikanen houden immers van rijden :P We reden via de Great river road langs de oostkant van de Mississippi rivier. Uiteindelijk kwamen we uit bij een klein dorpje genaamd Grafton, Illinois. Hier hebben we geluncht. Daarna reden we een stukje verder naar de Pere Marquette Lodge, een soort vakantie complex midden in de natuur. Na even van de natuur te hebben genoten, namen we de ferry over de Mississippi terug naar Missouri. Het was heerlijk om even in een andere omgeving te zijn.
Roadtrip met Lia & Nikki

Zondag 20 augustus ben ik een kijkje gaan nemen op de St. Louis World’s Fare, waar veel kunst gepresenteerd werd en dans en muziek optredens gegeven werden.
Alpaca's

Maandag 21 augustus was een dag waar iedereen naar uitkeek. Vandaag ging de Total Solar Eclipse in the States plaatsvinden. We vertrokken in de ochtend met twee bussen vol internationale studenten naar Washington, Missouri.
Onderweg naar Washington, MO
Iedereen was super excited, want ja.. dit maak je niet zo vaak mee. Ter plekke kregen we speciale brillen waarmee we naar de zon konden kijken. Op deze behoorlijk warme dag begon de zonsverduistering rond 12 uur in de middag.
Met Basia
Elke zoveel tijd richtten we onze blikken op de zon, om te kijken hoe ver het al gevorderd was. En dan tegen 1 uur was het bijna zover. Er was nog maar een klein stukje van de zon te zien. Vanaf dat moment was het binnen enkele seconden donker, de brillen konden afgezet worden. De corona van de zon was zichtbaar rondom de maan en dat voor 2 minuten en 30 seconden.
Solar eclipse Total Solar Eclipse
Het is niet alleen de zonsverduistering op zich dat zo geweldig is om te zien, ook alles wat eromheen gebeurt is fascinerend. Terwijl de zonsverduistering vordert verandert de lucht zoals we zien bij een zonsondergang.
Veranderingen tijdens de zonsverduistering
Tijdens de zonsverduistering zaten we bij een meertje waarin eenden zwommen. Voordat de zon volledig achter de maan verdwenen was kwamen de eenden uit het water en op het moment van de totale zonsverduistering lagen ze te slapen. Na de 2,5 minuut werden ze weer wakker. Dit was best grappig om te zien. Ook was de temperatuur op dat moment een beetje gedaald.

Woensdag 23 augustus ging ik na stage met Matt en Courtney naar een Baseball game van de Cardinals. Dat was de eerste keer dat ik een officiële sportwedstrijd bijwoonde. Baseball is veel langzamer dan voetbal maar wel erg leuk om een keer mee te maken.
Baseball stadium Met Courtney & Matt bij de baseball wedstrijd Baseball - Cardinals Baseball - San Diego

Zaterdag 26 augustus zijn Nikki, Alex, twee huisgenoten, en ik ‘s avonds naar de Arch gegaan en hebben we vanuit de Arch St. Louis by night gezien. Daarna zijn we doorgereden naar Ted Drewes Frozen-Custard om een lekker ijsje te eten.
At the Arch Court house by night Onderweg naar de top St. Louis by night Stadium by night Ted Drewes
Zondagochtend kwam Lia Nikki en mij ophalen om naar het Festival of Nations te gaan. Er waren veel kraampjes met kleding, sieraden en eten uit allerlei landen. Ook werden er verschillende dansoptredens gegeven. Het was een erg gezellige ochtend en middag.

Vanaf 28 augustus zou nog een drukke maand stage volgen. Nieuwe experimenten uitvoeren voor mij begeleider, mijn al verkregen afbeeldingen analyseren en resultaten verwerken en mijn eindpresentatie voorbereiden.

Zondag 3 september ging ik met Alex naar de Japanese Festival in de Botanical Gardens. Alles stond in het teken van Japan. Japanse planten, kledij, kunst, sieraden ed was te zien. Ook werden Martial Arts demonstraties en optredens met Taiko’s (Japanse drums) gegeven. Natuurlijk was er ook (niet-)Japans eten te krijgen.
Martial arts Taiko

Zaterdagavond 9 september hadden we zin om iets leuks te doen. Alex, Nikki, Muhammad en ik reden naar Delmar Loop. Dit is een buurt waar veel studenten komen en dus gezellig druk. We hebben hier wat rondgelopen en kwamen uiteindelijk uit bij The Snow Factory Roll Ice Cream. Hier verkopen ze Thais ijs. Dit is niet het normale schepijs zoals iedereen kent. Je krijgt hier rolletjes ijs, dat ze ter plekke met verse ingrediënten klaar maken. Heel apart om te zien hoe ze dat maken. Ook zijn we nog met Chuck Berry op de foto geweest.
At Blueberry Hill At the Snow Factory Together with Chuck Berry

Zondag is altijd zo een dag waarop niemand zin heeft om te studeren, mede doordat de bibliotheken gesloten zijn. Dus zijn Nikki, Alex en ik 10 september naar Forest Park gegaan. We brachten een bezoek aan The Art Museum.
At Grand Basin Art Museum
Tegen half 5 sloot Muhammad zich bij ons aan en liepen we naar The Boat House. Om een waterfiets te kunnen huren moesten we eerst een verklaring ondertekenen, waarin stond dat we ons bewust waren van de risico’s. De mogelijkheid om in het water te vallen was een van die risico’s. Laat het nu net zijn dat de twee heren niet kunnen zwemmen :p We gingen er maar vanuit dat dit niet zou gebeuren en gaven het ondertekende formulier af. We hebben met de waterfiets een uur op het meer in Forest Park doorgebracht. We had a lot of fun!
Group pic op de waterfiets Grand Basin & Rainbow At the art hill

Valt het jullie ook op dat ik af en toe Engelse woorden gebruik, bepaalde dingen zijn gewoon leuker om het in het Engels te zeggen :p

Sinds kort heb ik een nieuwe Koreaanse collega. We kunnen het erg goed met elkaar vinden en gaan een keer per week tussen onze werkzaamheden door koffie/thee drinken bij de Coffee shop gelegen in het ziekenhuis. We delen dan ook altijd een plak raspberry & orange bread (of een van de andere varianten), of te wel gewoon cake :p We hadden het erover waarom ze het bread noemen en niet gewoon cake en we waren het erover eens dat bread gewoon gezonder klinkt.

Vrijdag 15 september hadden we een employee appreciation picnic als lunch. Alle medewerkers kregen hiervoor een ticket. Het leuke is dat ik geen medewerker ben, maar wel een ticket heb gekregen. Voor ons lab was er namelijk een ticket over die ik vervolgens gekregen heb. Het was een heerlijke lunch met keuze uit pulled pork en kip, daarbij veel fruit en groente. En als toetje kregen we Ted Drewes ijs :D
Na werk kwam Alex ons (Nikki, Muhammad en mij) ophalen en reden we naar Forest Park om de Balloon Glow bij te wonen. Hier stonden vele Luchtballonnen bij elkaar en gaven ze om de zoveel tijd tegelijkertijd ‘licht’. Dit was erg mooi om te zien.
Balloon Glow

Een dag later vond de Hot Air Balloon race plaats, waar ik samen met Nikki, Lia en Muhammad naartoe ben geweest. Dit is een race waarbij de luchtballonnen.
At the hot air balloon race St Louis luchtballon Luchtballonnen
Daarna bracht Lia me naar het appartement van een van mijn collega’s waar we een afscheidsfeestje voor een andere collega hadden. Iedereen had gezorgd voor eten en drinken en we hebben gezellig samen spelletjes gespeeld. Een van de spelletjes was Catch Phrase, waarbij het apparaat steeds een zin of woord geeft. De persoon die aan de beurt is moet het beschrijven en de teamgenoten moeten het raden. Wanneer het geraden is, wordt het apparaat doorgegeven aan de volgende persoon, van het andere team). Het beschrijven en raden van de woorden was soms best moeilijk, maar ook erg grappig.

Een van de laatste dingen op mijn St. Louis to do list was een bezoek brengen aan Lafayette Square park. Hier ging ik samen met Alex op zondagmiddag 17 september naartoe. Zoals de naam al doet vermoeden is het een perfect vierkant park. Het is geen groot park, maar wel erg leuk om doorheen te lopen. Het park heeft ook een Park House, waar op dat moment iemand de planten water aan het geven was. Hij heeft ons een rondleiding door het huisje gegeven en heeft een beetje over de geschiedenis van het park verteld.
Lafayette Square park In Lafayette square park A bee on a flower

Donderdag 21 september was de dag van mijn eindpresentatie. De presentatie was goed gegaan :)

Voor afgelopen zaterdag hadden Courtney en Matt me uitgenodigd om bij hen te komen eten als een soort van afscheid. Ze hadde Indiaas gekookt wat erg lekker was. Matt had een schilderijtje voor me gemaakt als afscheidscadeautje. Hij zei: “ als je er naar kijkt kun je terugdenken aan de (hopelijk) leuke herinneringen aan St. Louis.” Ik denk dat die leuke herinneringen eerder onvergetelijke herinneringen te noemen zijn, want ik heb hier een top tijd beleefd.

Mijn tijd in St. Louis heb ik als geweldig ervaren en dat is mede mogelijk gemaakt door de vele super leuke mensen die ik van over de hele wereld heb leren kennen. Ondanks dat ik er wel een beetje naar uitkijk om weer terug naar Nederland te komen, ben ik, nu mijn laatste week hier is aangebroken, ook wel een beetje sad over het feit dat ik St. Louis en de leuke mensen die ik ontmoet heb weer moet verlaten.

Ik zal nu nog 5 dagen voornamelijk in het lab doorbrengen en daarna ga ik van een welverdiende vakantie genieten. En natuurlijk blijf ik daarvoor nog even lekker in the States, met als eerste stop San Francisco! :D

Dit was dan ook mijn laatste verslagje vanuit St. Louis, maar zal proberen om jullie ook over mijn belevenissen in San Francisco op de hoogte te houden. See ya!

1. Josine Reinartz:
    25 september 2017
    Weer mooi geschreven. Geniet er nog maar even van. Afscheid nemen van leuke mensen is altijd moeilijk.
    Enjoy.
    See you soon
  2. Martina en Guus:
    25 september 2017
    Mariska, wat maak je toch ontzettend mooie foto's! Wat een belevenissen, geweldig. Groetjes, Martina en Guus
  3. Tilly:
    Hoi Mariska geniet nog van je laatste vakantie dagen gr Joop en Tilly