Rondhangen boven St. Louis, float trip en een vriendin op bezoek

5 augustus 2017 - St. Louis, Verenigde Staten

Zoals jullie misschien gemerkt hebben lig ik een beetje achter met het bijhouden van de blog. Gelukkig schrijf ik altijd op wat ik gedaan heb, anders zou ik voor een groot deel nu niet meer weten wat ik de afgelopen drie weken naast stage gedaan heb.​

Woensdagavond 12 juli kreeg ik een berichtje van Basia. Zij was samen met twee andere meiden bij de Botanical Garden voor een Whitaker concert dat daar elke woensdagavond plaatsvindt en ze vroeg of ik zin had om ook te komen. Dus heb ik snel wat anti-muggen spray opgespoten en ben ik daarna naar de Garden gelopen.
Friends @ Botanical Garden
Het was erg gezellig met leuke muziek!

Toen ik vrijdag 14 juli thuis kwam van stage zat Lia op een nieuwe gast te wachten, hij zou echter pas later op de avond aankomen. Om de tijd te overbruggen vroeg Lia of ik zin had om samen ergens te gaan eten. Dat leek me wel gezellig. Ze nam me mee uit eten bij een wijnbar een blok verderop. We bestelden beide een radler, de beste drank voor een warme zomerse avond als je het mij vraagt. Ook bestelden we beide een crêpe gevuld met allerlei groentes en kaas, wat best lekker was.​​
 Veggie Crepe

Zaterdag 22 juli
Na een aantal gefaalde pogingen om naar de top van de arch te gaan ben ik om 6 uur opgestaan. Het zou vandaag rond de 40 graden worden, dus niet echt een dag om erop uit te gaan. In de ochtend was het echter nog wel uit te houden, dus zat ik om 8 uur in de bus.
Tegen kwart voor 9 was ik bij het Old Courthouse om een kaartje te kopen en om 9.15am kon ik met de tram naar boven. Het Courthouse hing helemaal vol met Amerikaanse vlaggen, wat er best mooi uitzag.
Vlaggen in The Old Courthouse
Na snel een foto genomen te hebben, ben ik richting de Arch gelopen. Ik wilde natuurlijk niet te laat arriveren. De tram karretjes zijn best klein, maar groot genoeg om met 5 personen in te passen. Elk karretje heeft namelijk 5 zitplaatsen. Ze vragen dan ook bij de kaartverkoop of je last hebt van claustrofobie, maar daar heb ik gelukkig geen last van. Eenmaal boven moet je nog een aantal trappen lopen om echt tot de top te komen. Het aantal trappen is afhankelijk van de karretje waar je in zit. Boven in de boog zijn aan de oostkant en westkant horizontale raampjes aanwezig, waardoor je naar buiten kunt kijken en je een prachtig uitzicht hebt op 192 meter hoogte. Vanuit de arch kun je in beide richtingen redelijk ver kijken. Richting het oosten kijk je over de Mississippi rivier naar Illinois, maar daar is niet veel te zien. Richting het westen daarentegen heb je een mooi uitzicht over een groot deel van St. Louis.
Ingang tram View from the Arch Boven in de Arch IMG_3917
Je mag zolang als je wil bovenin de top je tijd doorbrengen, waarna je weer met de tram naar beneden gaat. Eenmaal beneden heb ik wat door het park rondgelopen en ook eindelijk een goede plek gevonden om de Arch goed op de foto te krijgen.
De Arch
Vervolgens ben ik naar huis gegaan, waar ik met pap en mam geskyped heb.

Zondag 23 juli
Ook vandaag was ik alweer vroeg op pad. Ik wilde graag een keer een ontbijt bij IHOP, ook wel bekend als The International House of Pancakes, eten. Met openbaar vervoer duurt het ongeveer een uur om daar te komen.
Toen ik iets voor 10 uur aankwam lopen, kwam er een medewerkster naar buiten met de melding dat ze geen stroom hadden… Top… dat had ik weer. Gelukkig heeft de mall die er tegenover ligt ook een aantal plekken waar je kunt ontbijten. Daar heb ik bij de Saint Louis Bread Company een bagel met cream cheese gegeten en een banaan-aardbei smoothie gedronken.
Ontbijtje
De rest van de dag heb ik zo’n beetje in de mall doorgebracht en een heerlijke pasta napolitana als avondeten bij The Cheesecake Factory gegeten.
Pasta napolitana

Zaterdag 29 en zondag 30 juli
Eindelijk was het zover, met het lab op float trip. Op z’n Nederlands: we zijn met de mensen van het lab gaan kanoën. Kanoën is een van de typische activiteiten hier in Missouri. Na de hete temperaturen van afgelopen week was het vandaag heerlijk weer en in de ochtend zelfs een beetje fris.
Early morning
We moesten verzamelen op een parkeerplaats op de campus. Een van mijn collega's kwam me thuis ophalen. We zouden om 7am met auto’s richting het zuiden vertrekken. Iemand was echter te laat waardoor we uiteindelijk om 7.30 vertrokken. Het was ongeveer 2,5 uur rijden om bij de kanoverhuur bij de desbetreffende rivier, genaamd de ‘Current River’ te komen. De rivier maakt deel uit van de Ozark National Scenic Riverways. Voor 75% is het water in deze rivier afkomstig uit waterbronnen.

Vanuit de kano verhuur werden we met een typische Amerikaanse schoolbus naar ons startpunt gebracht. Rond 11 uur vertrokken we met onze kano’s. In elke kano hadden we een grote koelbox met eten en drinken. Iedereen had ook zijn eigen houder om het blikje bier stevig in de kano te zetten, je kunt de houder ook om je nek hangen. Iets wat je ook veel bij andere mensen onderweg zag. Mijn kanogenoten waren Casey en Gus. Onderweg zijn we ergens gestopt om met de hele groep te lunchen. Later zijn we nog gestopt bij twee waterbronnen. Op deze plaatsen was het water veel kouder. Om bij een bron uit te komen moesten we een klein stukje zwemmen, dat was lekker verkoelend. Naarmate je dichter bij de bron kwam werd het water kouder, maar ook ondieper waardoor het goed uit te houden was.
Float trip Float trip2
Om 5pm kwamen we op onze eindbestemming aan en zijn we naar het hotel gereden. Even snel douchen en omkleden, waarna we bij een mexicaans restaurant op 5 minuten afstand zijn gaan eten.
Mexican food
Iedereen was behoorlijk moe na het kanoën en dus gingen we om half 10 slapen.

Voor de zondag kon iedereen zelf bepalen wanneer we naar huis gingen. Mijn roommate en collega Casey en ik reden met een andere collega mee. We wilden graag vroeg vertrekken dus zaten we al om 7 uur aan het ontbijt en vertrokken we rond half 8 terug naar St. Louis. Het was een super leuk, maar vermoeiend weekend.​

Na de lunch heb ik een tijdje met pap en mam geskyped en om half 5 besloot ik ‘even’ wat te gaan slapen. Uiteindelijk werd ik pas om kwart over 9 wakker. Twee uur en avondeten later ben ik weer naar bed gegaan om de volgende ochtend heerlijk uitgerust wakker te worden.​

31 juli-4 augustus
Het was een drukke week op stage. Elke dag begon ik om half 8 om zo wat extra tijd te hebben.
Dinsdag meldde ik aan mijn supervisor dat een vriendin van Nederland donderdag in St. Louis zou zijn en vroeg ik of ik ‘s middags vrij kon krijgen. Zijn antwoord: ‘You should take off all day’. Uiteindelijk ben ik donderdag toch nog tot half 11 op stage geweest, dit omdat we lab meeting, met ontbijt, hadden.

Om half 11 had ik met Joyce en haar vriend voor ons gebouw afgesproken. Ze wilden graag de Arch zien. Dus daar zijn we als eerste heen gegaan. Bij The Old Courthouse kochten ze kaartjes om de Arch in te kunnen. Terwijl Joyce en Eric in de Arch waren heb ik in de schaduw bij de Mississippi rivier op ze gewacht. Ik had het uitzicht overigens al gezien, dus ik hoefde niet nog eens naar binnen.
Toen Joyce en Eric weer terug waren was het tijd voor lunch. We wilden de toasted ravioli en Imo’s pizza wel eens proberen, iets wat ik ook nog niet eerder gehad had. Bij Imo’s bestelden we dus toasted ravioli en een 14 inch pizza voor ons 3’en. De Imo’s pizza is een Original St. Louis style pizza en heeft een zeer dunne bodem. Voor deze pizza wordt Provel kaas, een combinatie van provolone, Zwitserse en cheddar kaas, in plaats van mozzarella gebruik. Meestal heeft de pizza ook de vorm van een vierkant, maar dat werd in deze Imo’s niet gedaan, wel was de pizza ik vierkante stukjes gesneden. De pizza was wel oke, maar niet de lekkerste die ik ooit gehad heb.
Toasted Ravioli Imo's pizza
Na de lunch namen we de Downtown shuttle bus naar The City Museum. Hoewel de naam doet misschien vermoeden dat het een museum is, is dat niet echt een goede omschrijving. Eigenlijk is het een hele grote speelplaats die op een bijzondere manier uit unieke, gevonden voorwerpen gebouwd is. Op de rooftop staat oa een reuzenrad en een oude schoolbus. Daar zijn we natuurlijk in geweest. De schoolbus 'hangt' gedeeltelijk over de rand van het dak.
City museum Op het dak van City museum In het reuzenrad In de schoolbus
Binnen is het eigenlijk een groot doolhof want je kan er best makkelijk verdwalen. Overal zie je openingen waar je (lees kinderen) doorheen kunt kruipen om vervolgens op een onbekende plek uit te komen. Soms denk je dat je bij een glijbaan uitkomt, maar ook dan weet je niet wat je aan het einde van de glijbaan tegenkomt. Er is een 5 en een 10-level glijbaan. De manier waarop alles gebouwd is is echt heel gaaf.
In de City museum
Wat opviel was dat veel mensen hier rond lopen in sportkleren, daar waren we niet helemaal op voorbereid. Maar het was toch wel leuk om een keer gezien en beleefd te hebben.
Na deze belevenis namen we de Uber naar mijn huis. Joyce had voor mij een heerlijke Tony’s Chocolonely Zeezout caramel vanuit Nederland meegenomen, mijn lievelingschocolade :) Even later namen we de bus naar The Grove, een redelijk levendige buurt met bars en restaurantjes. Hier zijn we bij de bar genaamd ‘Gezellig’ wat gaan drinken en hebben we ‘Cards of Humanity’ gespeeld.
Met een vriendin van Eric hadden we om 7.30pm bij 'Thai Country Cafe' afgesproken om daar met z’n allen te eten. Na het eten ben ik nog met Joyce en Eric naar Blueberry Hill gelopen om nog gezellig wat te drinken.
@Blueberry Hill
Het was een super leuke dag! En ik kijk er toch wel al een beetje naar uit om al mijn vrienden en familie in Nederland weer te kunnen zien.

Vrijdag was een erg lange werkdag. Om 7.30am begon ik met labwerk, waarmee ik om 6.30pm eindelijk klaar was. Vanaf 6.30pm hadden we een huisfeestje bij een van mijn collega’s. We waren met een klein groepje, waaronder ook onze PI/professor, de hoofd van het lab, en bestelden pizza’s. Het appartementencomplex heeft een terras op het dak, waar we de pizza’s gegeten hebben. Vanuit hier hadden we een mooi uitzicht over de stad en in de verte was zelfs de Arch te zien.
Sunset in Center West End Rooftop view from Central West End
Later hebben we met een aantal collega’s Avalon, een variant van The Resistance, en Codenames gespeeld. Bij Avalon heb je een goed en een slecht team. Door het uitdelen van kaarten wordt bepaald of je in het goede of het slechte team zit. We hebben het spel 3 keer gespeeld waarbij ik en de PI elke keer toevallig samen in het slechte team zaten en ook nog 2 keer samen gewonnen :p
Best gaaf eigenlijk om dit soort dingen met collega’s en de PI te doen. Zo leer je mensen van een hele andere kant kennen.
Na afloop heeft een van mijn collega’s me naar huis gebracht.

Tijdens het schrijven van deze blog realiseerde ik me dat ik nog maar 8 weken in St. Louis zal zijn :( Time flies when you're having fun! Daarna ga ik nog 2 (hopelijk) toffe weken ergens anders in de VS beleven, maar daarover een andere keer meer ;)

1. Jacques Graus:
    6 augustus 2017
    Weer erg leuk om te lezen Mariska. Je besteedt je tijd goed!
    Geniet er nog van.
  2. Tilly:
    6 augustus 2017
    Geweldig Mariska wat je allemaal doet
  3. Nancy Cremers:
    Hoi Mariska,
    Leuk om te volgen wat jullie weer allemaal ondernemen. Ben eigenlijk wel een beetje "jaloers" als ik dit lees. Dat uitstapje naar the Arch zou ik ook wel echt eens willen doen. Lijkt mij te gek! Groetjes Nancy en Amy
  4. Michella:
    Hey Mariska,
    Jij besteed je vrije tijd goed, en alles is zo mooi wat je ziet en met ons deelt.
    Geniet nog van je laatste 8 weken, want ook deze zullen snel voorbij gaan.
    Liefs Michella
  5. Opa reinarz:
    6 augustus 2017
    Mariska. Jij onderneemt naast jouw werk en studie meer dan een toerist als hij tien keer naar Amerika komt! Chapeau!! En je hebt er de energie voor en je doet dat ook nog steeds met veel plezier. Maar ik voel wel dat er iets van heimwee om de hoek komt kijken-naar huis,je vrienden,je auto enz. Heel begrijpelijk.Nog een paar weken en dan zit dat er op en kom je,na nog eventjes vacantie,weer naar huis. Tot zo. Geniet nog even. Groeten opa Hein.