Beer fest, Air show & Science Center

25 juni 2017 - St. Louis, Verenigde Staten

Zo na onze citytrip naar Chicago lijken de dingen die ik de afgelopen weken heb ondernomen ineens minder interessant om over te schrijven. Misschien dat daarom deze nieuwe update iets langer op zich heeft laten wachten. Hoewel ook deze activiteiten erg leuk waren om te doen.

Woensdag 31 mei
‘s Avonds ging ik met Jacob naar het eerste wekelijkse music event in de Botanical garden. Dit houdt in dat er elke woensdagavond een concert in de garden plaatsvindt. Bezoekers kunnen hun eigen eten en drinken meenemen als een soort picnic en entree is gratis.
Eenmaal in het park was het nog wel even zoeken waar het concert precies plaatsvond. We dachten gewoon het geluid te volgen. Dat bleek echter niet zo goed te werken aangezien ze op meerdere plekken geluidsboxen hadden geplaatst. Het was redelijk druk in het park. De meeste mensen zaten in het gras op een deken of in stoelen. Wij besloten om door het park te lopen. Na een tijdje begon het donker te worden en waren de vuurvliegjes goed zichtbaar. Het zijn net kleine tijdelijk sterretjes tussen de struiken en bomen.

Wat betreft stage was het een drukke week. Ivm de twee projecten is het altijd een beetje plannen wanneer ik wat doe. Een van mijn collega’s heeft me geholpen met hoe ik op een goede manier de analyse op mijn zelf verkregen microscoop afbeeldingen kan toepassen.

Toen ik vrijdag 2 juni op stage aankwam, kwam mijn begeleider ineens binnen met de melding dat hij me vergeten was te vertellen dat we een meeting hadden met ‘The big boss’, en wel over 5 minuten... Tijdens deze meetingen is het altijd de bedoeling dat je overzichtelijk op een A4’tje hebt staan wat je gedaan hebt en wat je de komende tijd gaat doen. Dit betekende dus dat ik me niet had voorbereid. Maar mijn begeleider had gelukkig al alles op papier gezet, lucky me! :D Hoewel ik natuurlijk toch wel weet wat ik de afgelopen weken qua werk gedaan heb. Dus dat is helemaal goedgekomen.
Vandaag was het ook National Doughnut Day in de VS, een van mijn collega's ging dan ook rond de middag naar Dunkin' Donut waar ze blijkbaar gratis donuts weggaven. Gekke Amerikanen :p

Deze week kreeg ik mijn Missouri ID card met de post, of te wel geen paspoort meer nodig zolang ik hier woon.

Zaterdag 3 & zondag 4 juni
‘s Ochtends kwam Lia ons ophalen voor het boodschappen tripje, waarna ik de rest van de dag tot het avondeten niet veel gedaan heb…

‘s Avonds gingen we met bijna alle huisgenoten, Rita, Jacob, Prince, Connar & Ronnie, naar een Beer fest, St. Louis Brewers Heritage Festival, bij de Mississippi rivier. Op het beerfest waren zo’n 50 brouwerijen met elk 2-4 soorten bier. Je kunt dit dus zien als een soort bierproeverij. En nee, ik heb lang niet alle biersoorten geprobeerd ;)
Beer fest with roomies :) Beer fest with Rita
Bij de entree kreeg iedereen een glas en werden onderling al grapjes gemaakt, zoals: ‘Als je het glas kapot laat vallen kun je de rest van de avond geen bier meer drinken’. We hadden 3 uur de tijd om onbeperkt bier te proeven en aan het einde was er een mooie vuurwerkshow.
Vuurwerk Vuurwerk
In tegenstelling tot een aantal huisgenoten was ik zondag al vroeg wakker om met Ralf  en pap en mam te Skypen.

5-9 juni
Het was een drukke week op stage. Ik heb vooral veel achter de microscoop gewerkt en een deel van de verkregen foto's gequantificeerd.

Vrijdag ging ik na stage naar Tower Grove Park, waar Food Truck Friday plaatsvond. Ik had namelijk geen zin om te koken en blijkbaar hadden meer mensen dat idee. Het was er lekker druk en je stond dan ook zeker een kwartier in de rij om je eten te kunnen bestellen. Ik had een hamburger met frietjes besteld en later heb ik nog bij een andere food truck een donut gekocht.
Food Truck Friday Donut

Zaterdag 10 juni & zondag 11 juni
Rond 12.30pm nam ik de bus naar Central West End station waar Courtney, Matt en Claire (Matt’s dochter) me kwamen ophalen. Van daaruit vertrokken we naar Shiloh in Illinois. Dit was ongeveer een half uurtje rijden.
De Scott Air Force Base in Shiloh had open dag, dus waren er gedurende dag een aantal vliegshows. Wij gingen echter niet naar de vliegbasis zelf.
Onderweg stopten we bij een tankstation en kochten we bier en wat te snacken. Daarna zijn we een stukje verder gereden en hebben we een mooi plekje langs de weg gezocht. Hier hebben we heerlijk in de zon op handdoeken in het gras gezeten. Om 2.30pm zou de vliegshow van de Thunderbirds beginnen, ze waren echter een half uur te laat. We hadden een prachtig zicht op de vliegshow. Volgens Matt is het zicht op de vliegshow ergens langs de weg veel beter dan vanaf de vliegbasis zelf. Ik was erg blij dat ik mijn camera had meegenomen, zodat een een aantal goede foto’s kon maken. Kortom een geweldige American Experience! :D
IMG_2270 Air show Thunderbirds Air show Air show

Courtney nodigde me voor zondag uit om mee te gaan naar een ijshockeywedstrijd van Matt. Eenmaal thuis van Shiloh kreeg ik van Matt een bericht met de vraag of ik mijn camera zondag mee wilde nemen. Dat wilde ik wel doen, maar ik had geen idee waarvoor het was. Ik ging er maar vanuit dat hij me dat zondag zou vertellen.

Om 6pm kwamen Courtney, Matt en een vriendin van beide me thuis ophalen en reden we naar het ijshockey stadion. Eenmaal aangekomen bij het stadion pakt Matt zijn ijshockey spullen uit de auto en overhandigd twee hockeypucks aan Courtney. Ze vallen echter op de grond en op het moment dat Courtney ze opraapt gaat Matt op zijn knieën voor haar met een ring in zijn handen. Jullie raden het vast al… hij heeft haar ten huwelijk gevraagd. Op een van de hockeypucks stond dan ook ‘Will you marry me?’ Courtney was erg verrast en zei natuurlijk ‘Ja’. Best leuk eigenlijk om dit een keer mee te maken.
Dit was dus eigenlijk ook de reden dat Matt vroeg of ik mijn camera weer mee wilde nemen. Ik wist echter niet dat hij dit van plan was en hij had ook geen tijd gehad om het me te vertellen. Gelukkig wist hun vriendin er wel vanaf en zei heeft het aanzoek opgenomen.
Na het aanzoek zijn we de ijshockey zaal ingelopen, waar het erg koud was. Courtney had me er gelukkig op gewezen dat het verstandig was als ik me warm zou kleden. Wat ik uiteraard had gedaan. Het was erg leuk om een keer een ijshockey wedstrijd in het echt mee te maken.
Ijshockey

12-16 juni
Deze week was ik op stage druk bezig met het quantificeren van de microscoop afbeeldingen.

Woensdagavond kwam Rita thuis van een wandeling door de Botanical Garden en zei dat ze zin had in ijs :p Ze vertelde me dat er een ijssalon een aantal straten verderop in onze wijk zit. Deze ijssalon zit er blijkbaar pas een paar weken. Ik had ook wel zin in ijs, het was immers 33 graden. Dus liepen in zo’n 25 minuten naar ‘Ices Plain & Fancy’ op de kruising van 39th street en Shenandoah Ave. Het was best een vermoeiende wandeling met het warme weer. Gelukkig kon je bij de ingang water pakken. We bestelden beide strawberry ice. De manier waarop ze hier ijs maken is anders dan hoe we dat gewend zijn. Het wordt namelijk ter plekke gemaakt met vloeibaar stikstof. Normaal eet ik nooit aardbeien ijs :p maar deze was wel erg lekker met de echte stukken aardbeien erin, yum!
Ices Plain & Fancy Strawberry ice cream
Het ijs was lekker verkoelend na de wandeling. Daarna zijn we weer terug naar huis gelopen, goede manier om zo de calorieën weer te verbranden, haha :p

Rita had woensdag nachtdienst in het ziekenhuis en ze heeft ook bijna de gehele donderdag gewerkt. Waardoor ik haar na het ijs eten niet meer gezien heb, aangezien ze vrijdag vroeg in de ochtend naar het vliegveld zou vertrekken. Zo jammer dat ze maar 2 maanden bij ons woonde. Ik zal haar dan ook zeker missen. Ze heeft ons in ieder geval gezegd dat we maar een keer naar Beijing moeten komen.

Ondanks dat ik redelijk wat werk te doen had op stage, ging de week erg traag. Ik was dan ook erg blij toen het eindelijk vrijdag was. Vrijdag gingen we gezellig met Lia boodschappen doen.

Zaterdag 17 & zondag 18 juni
Zondag 18 juni was het natuurlijk vaderdag, maar omdat pap en mam dan richting Oostenrijk zouden vertrekken, had ik met Ralf afgesproken dat we zaterdag ochtend 9am (Amerikaanse tijd) zouden skypen om pap zijn cadeautje voor vaderdag te geven.
Altijd erg gezellig om met het thuisfront bij te kletsen over alles wat ik hier meemaak en ook over wat er thuis allemaal gebeurt. We hebben zo’n beetje de hele ochtend geskyped, waarna ik lunch gemaakt heb. De rest van de dag was ik lekker lui en heb ik een van mijn series op netflix gekeken.

Het is hier al twee weken elke dag 30+ graden en erg benauwd. Zo ook zondag 18 juni. Iets na 4pm besloot ik dan toch maar om even naar buiten te gaan voor een wandeling. Sportkleren aan en gaan! Omdat het zo benauwd buiten is, is het fijner om in sportkleren naar buiten te gaan. Onderweg kwam ik in onze wijk twee fairy houses tegen, die de bewoners zelf bij een boom maken. Erg grappig om te zien.
Flower Fairy house Kerk IMG_2420 Fairy house 2

19-23 juni
Yes, een nieuwe week! Hopelijk gaat deze niet zo traag voorbij.
Zowel maandag als dinsdag hadden we om 12 uur een seminar. Persoonlijk vind ik dat altijd wel fijn om even een uurtje wat anders te doen te hebben.

Deze week was lekker druk. Ik wilde graag de quantificatie van de microscoop afbeeldingen tot nu toe afronden en dat is gelukt, yay! :)

Woensdag was het hier een heerlijke 36 graden, een temperatuur die in St. Louis erg normaal is in de zomer. Richting het zuidwesten van de VS was het nog veel warmer en waren er zelfs vluchten afgelast, iets met de dichtheid van de lucht.. Ik heb zelfs foto's gezien waar mensen in Arizona koekjes in de auto aan het bakken zijn.
Ik heb begrepen dat het in Nederland op donderdag ook 36 graden zou zijn geweest. Dus toen collega’s aan me vroegen of deze hoge temperaturen voorkomen in Nederland. Heb ik ze verteld dat het normaal gesproken niet zo warm wordt, maar dat het toevallig nu wel het geval was.
Op stage hielp Monica, een van mijn collega’s, me met het runnen van een matlab script om zo de echte resultaten te verkrijgen. Het script werkte echter niet, maar het gaf ook geen foutmelding… hmm.. Monica zou kijken of ze donderdag tijd had om ernaar te kijken.

Donderdagochtend ging ik vroeg, half 8, naar stage. Mijn telefoon gaf aan dat het 24 graden zou zijn, dus ik dacht.. heerlijk even iets minder warm. Maar eenmaal buiten bleek het behoorlijk benauwd te zijn. Dus voelde het totaal niet als 24 graden. Dat was wel jammer, maargoed op naar stage...
Monica had het vandaag erg druk, waardoor ze geen tijd had om naar het matlab script te kijken. Dus zou ze me donderdagavond het script sturen dat op haar laptop staat. Deze zou waarschijnlijk net iets anders zijn en omdat ze me had laten zien hoe ik het in matlab moet runnen, kon ik het zelf doen.

Donderdag hadden we een Farewell pizza party tijdens de lunch op het werk. Er gaan namelijk 5 technicians weg omdat ze na de zomer naar Med school of Graduate school gaan. Med school is vergelijkbaar met het Nederlandse geneeskunde, maar kun je als ik het goed begrijp pas na een bachelor gaan doen. Je gaat naar Graduate school om een PhD te doen en duurt in de VS gemiddeld 6 jaar. Als je na 2 jaar zou stoppen kun je je master degree halen. Daarnaast krijg je hier gewoon doorbetaald als je langer dan 6 jaar nodig hebt. Dit werkt dus een beetje anders dan bij ons in Nederland. In Amerika bestaat geen aparte masteropleiding.

Vrijdag was ik weer om 7.30am op stage om het matlab script te runnen. Om 9.30am had ik namelijk een meeting met Dave en ik wilde wel graag mijn resultaten aan hem kunnen laten zien. Hij en mijn supervisor waren erg tevreden en ze hadden nog wel wat ideeën over dingen die we hiermee verder kunnen onderzoeken. Science is cool! :D Ik vind het echt heel gaaf dat we al een aantal mooie resultaten hebben verkregen en dat we ook nieuwe dingen kunnen onderzoeken. Daarnaast is het ook erg leuk om mijn supervisor zo enthousiast te zien.

Om 6.30pm zouden we een afscheidsfeest van een postdoc van ons lab hebben. Dus dit zou een lange stagedag worden, aangezien ik al vroeg begonnen was. Om half 4 had ik echter al geen energie meer. Dus ging ik naar buiten om bij het naastgelegen gebouw een aardbeien-bananen smoothie te kopen. Daarna liep ik door naar het Center for Advanced Medicine om een collega op te zoeken die in het ziekenhuis ligt. Ze heeft me bijgepraat over hoe het met haar gaat en ik heb haar bijgepraat over werk. Verder hebben we ook over andere dingen gekletst en later kwam nog meer bezoek. Ze vindt het altijd erg fijn als er bezoek komt, omdat het in het ziekenhuis nogal saai is. Ik probeer dan ook altijd een keer per week langs te gaan.

Om half 6 liep ik terug naar stage omdat ik met iemand mee zou rijden naar de locatie van het feestje. Het feest vond plaats bij Mission Taco, in The Rum Room. Deze ruimte hadden ze speciaal afgehuurd. We hadden open bar, dus de drank was gratis; ze hebben hier heerlijke cocktails. Met het eten dat geserveerd werd, konden we onze eigen taco’s samenstellen, ze waren erg lekker. Later kregen we nog cake/taart. Het was erg gezellig!

Tegen 10.30pm ging de bel... het bleek een nieuwe gast te zijn. Hij komt uit Japan en spreekt en verstaat bijna geen woord Engels. Altijd handig als je naar Amerika komt.. ;)

Zaterdag 24 & zondag 25 juni
Dit weekend is een deel van de familie samen in het mooie Oostenrijk voor het doopsel van mijn achternichtje Eefke. Stiekem vind ik het wel erg jammer dat ik daar niet bij kon zijn :( Maarja je kunt niet alles hebben..

Zaterdagochtend kwam een nieuwe huisgenoot binnen. Steven gaf haar een rondleiding door het huis, waarbij hij ook altijd wat over de andere huisgenoten verteld. Over mij verteld hij altijd dat ik Alzheimer onderzoek doe aan de universiteit en dat hij me verteld heeft dat ik maar moest opschieten met het onderzoek gezien zijn leeftijd. Best grappig eigenlijk.

Na het ontbijt besloot ik een wandeling te maken. In tegenstelling tot vorige week en de hele afgelopen week, was het vandaag helemaal niet benauwd, heerlijk! Ik liep naar Tower Grove Park, waar elke zaterdagochtend de farmer’s market plaatsvind. Hier verkopen plaatselijke boeren hun producten, zoals groente, fruit  en jam. Ik ben langs de kraampjes gelopen en heb daarna nog wat door Tower Grove park gelopen. In het park ligt ook een speeltuin en fontein/zwembad. We hebben geen openbaar zwembad in de buurt maar dit wordt door kleine kinderen als zwembad gebruikt. Met dit warme weer is het er dan ook best druk.
Tower grove park Tower Grove Park Tower Grove Park
Ik heb nog even lekker in de zon gezeten, waarna ik weer terug naar huis ben gelopen. Thuis heb ik lunch gemaakt. Daarna wilde ik wat handdoeken wassen, maar in beide wasmachines zat was van iemand anders. Niemand was verder thuis, dus besloot ik de handdoeken wel later op de dag te wassen.

Zondagochtend kwam Lia ons ophalen om boodschappen te gaan doen. Ze had gezonde cupcakejes voor ons meegenomen, dat wil zeggen er zaten stukjes framboos, blauwe bes, wortel of poppyseed in. Of het echt gezond is kan ik echter niet zeggen. Maar in tegenstelling tot de met regenboogkleuren-versierde cakejes in de supermarkt, zullen de cupcakejes van Lia wel gezonder zijn geweest. Zie de foto’s en oordeel zelf ;)
'Gezonde' cupcakejes Met regenboogkleuren versierde cakejes
Meestal heb ik niet echt een plan voor wat ik in het weekend ga doen. Dit besluit ik vaak last-minute, zo ook vandaag. Ik wilde wel graag naar Forest park, maar waar, want dit park in zo immens groot. Ik nam de bus naar Central West End om vervolgens de metro naar Forest park te nemen. Pas in de shuttle, die door Forest Park rijdt, heb ik besloten waar ik heen wilde. Bij de halte voor het Science Center stapte ik uit.
Science Center
Ik loop naar de entree balie en vraag hoeveel een kaartje kost. De dame achter de balie zegt: ‘General admission is free.’ Oh ja tuurlijk.. ik was even vergeten dat in St. Louis op de meeste plekken de general admission gratis is.
Rond 2.45pm was ik binnen en het eerste wat ik zag was informatie over de Total Solar Eclipse, die op 21 augustus te zien zal zijn. Ook St. Louis valt in het pad waarin de totale zonsverduistering te zien zal zijn.
Total Solar Eclipse informatie
Ik heb met een computer en joystick een vliegtuig bestuurd boven St. Louis, natuurlijk niet echt… het was een simulatie ;) Het was nog best moeilijk, maar ik heb het vliegtuigje niet laten crashen.
Besturen van een vliegtuigje
Je kan er zelfs met een simulatie een vlucht beleven, waarbij je ook echt over de kop gaat. Er is ook een life science lab waar je een proefje kan doen, oa iets met een microscoop. Dat heb ik maar niet gedaan, denk dat ik daar onderhand wel genoeg ervaring mee heb :p Daarnaast waren er nog wel meer leuke dingen te zien.
IMG_2605 IMG_2648
2 uur na de tijd dat ik het Science Center inging stond ik weer buiten, waarna ik naar huis ben gegaan. En nu, na het avondeten, ben ik deze blog aan het typen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tilly:
    26 juni 2017
    Hoi Mariska heb je blogspot weer gelezen geweldig waar je overal komt ben zelf op vakantie geweest naar Ijsland was geweldig ben je ook al een vingerhoedtje tegen gekomen
    Gr Tilly
  2. Nancy Cremers:
    26 juni 2017
    Hoi Mariska, jij zegt dat de afgelopen weken misschien een beetje saai waren maar voor mij is het elke keer weer bijzonder om te lezen wat jij allemaal mee hebt gemaakt! Echt niet saai! Top wat je allemaal doet en ons vertelt! Fijne week! Groetjes Nancy en Amy
  3. Lilian:
    26 juni 2017
    Lieve Marisks. Wat voor jou een saaie week lijkt, is voor ons een hele belevenis. Je doet daar zo veel en gaat veel bezichtigen. Petje af hoor. Hier is het afgelopen week ook heel warm geweest. De beesten hebben afgezien, vooral de oudere beestjes. Veel plezier nog, maar daar twijfel ik niet aan. Lieve groetjes, Lilian x