Stormen, overstromingen & Cinco de Mayo

12 mei 2017 - St. Louis, Verenigde Staten

Mijn laatste update is alweer van bijna 3 weken geleden. Die zondag, 23 april, was het heerlijk weer en ben ik in de middag met Zainab naar de dierentuin geweest. Voor mij was het al de tweede keer, maar vorige keer was het niet zo een goed weer. We hebben een groot deel van de dierentuin gezien. Iets was opvalt is dat de grote katachtigen het minst actief lijken van alle dieren. Deze keer ook de olifanten gezien, wat zijn het toch mooie beesten.
Prarie dog's Olifanten Lions Flamingo's
Vanaf vrijdag 28 april hadden we zware regen- en onweersbuien die aanhielden tot en met zondag. Daarbij ging de temperatuur van 26 graden op donderdag naar 12 graden op vrijdag. Dat weekend heb ik bijna volledig binnen doorgebracht. Zaterdagmiddag was het even 2 uurtjes droog, waarna het weer begon met onweren.
Regenachtige dag Rainy weekend

Zondag na 5’en was het gelukkig droog en ben ik met Zainab naar de Aldi op South Grand Blvd gelopen. Dit was een wandeling van een uur (!) en voor de terugweg hebben we een Uber geboekt. Onze chauffeur was zo aardig om al onze boodschappen voor de deur van ons huis te zetten.

Inmiddels hebben we weer 2 nieuwe huisgenoten: Rita, een Chinese emergency doctor, en Dalton, een Amerikaanse PhD student in psychologie.

Maandag 1 mei kwam ik om 9.20am op stage een leeg lab binnen. Ik vroeg me af waar iedereen was, waarna ik op de klok keek. Toen herinnerde ik me ineens dat we om 9.30am Safety training hadden… Oeps… Gelukkig is het maar 5 minuten lopen tot de zaal waar ik moest zijn. Eenmaal bij de zaal aangekomen, bleek deze bomvol te zitten. De training was dus blijkbaar voor meerdere medische afdelingen tegelijkertijd, wat betekende dat de zaal iets te klein was om alle mensen een zitplek te geven. Waardoor een aantal mensen achter in de zaal moest blijven staan en een deel, waaronder ik, zat op de trappen. Het was maar voor een uurtje, dus dat viel wel mee.
Stel je deze zaal voor als een collegezaal, maar dan met stoelen die veel comfortabeler zijn ;)

Vrijdag 5 mei
Na de afgelopen week veel regen te hebben gehad, was het vandaag gelukkig weer een zonnige dag.
Sunny day Work
Op stage had ik niet veel te doen. Dus besloot ik rond 1.30pm te vertrekken. Ik nam de metro naar Grand station daarna ging ik met de bus tot de halte Grand @ Shenandoah.
Grand station
Ik wilde graag naar Kitchen House Coffee, waar Birdie werkt. Dus moest ik nog 5 blokken over Shenandoah Ave lopen. Eenmaal aangekomen was Birdie blij om me te zien en stelde ze me voor aan een vriend, Jeanjoel, die ook daar was. Omdat ik geen koffiedrinker ben, bestelde ik een Red Bliss smoothie met aardbei, yam!
Red bliss smoothie
Bridie had het uiteindelijk best wel druk met werken, desondanks heb ik de middag goed omgekregen. Ik heb ongeveer 3 uur lang met Jeanjoel over vanalles en nog wat gesproken. Om 5pm ben ik terug naar huis gelopen, wat ongeveer 1,5 mijl was.

Zainab en ik hadden met Lia, de vrouw van Steven, afgesproken om boodschappen te doen op vrijdag. Haar redenering was: ik heb een auto en wil het voor jullie gemakkelijk maken. Wat natuurlijk super fijn is dat ze dat met ons wil doen. Dus vertrokken we om 6pm om boodschappen te doen.
Vrijdag was het ook Cinco de Mayo, dit is de dag waarop Mexico een Frans leger versloeg in de Slag bij Puebla in 1862. De toenmalige president van Mexico verklaarde dat 5 mei voortaan een nationale feestdag zou zijn. Deze feestdag is in Amerika, voornamelijk het zuidwesten, zelfs populairder dan in Mexico. Na het grocery shoppen zijn we daarom met z’n 3en bij een Mexicaans restaurant gaan eten. We hadden Fajita besteld, wat erg lekker was. Rond 11.15pm waren we thuis, dus ben ik meteen gaan slapen.
Mexican Food

Zaterdag 6 mei
Vandaag heb ik volgens mij voor het eerst uitgeslapen, dat betekent tot 9.30am. Toen ik beneden kwam was Rita al bezig met het voorbereiden van de Chinese lunch. Ze vroeg of ik wijn had, want ze had een beetje nodig voor de kip. Toevallig had ik nog een ongeopende fles. Omdat ook vandaag nog Cinco de Mayo gevierd werd, hebben Rita, Ronnie en ik ook maar meteen een glas wijn genomen. Om de dag goed te luiden zullen we maar zeggen. ‘s Middags hebben we van de heerlijke lunch genoten.
Wijn Huisgenoten Chinese lunch
Om 3pm ben ik met de bus naar Central West End Station gegaan, om vervolgens de metro richting het oosten te nemen. Bij station 8th & Pine ben ik uitgestapt en ben ik rustig richting de Arch gelopen. Hier was het redelijk druk en was het helaas niet meer mogelijk om de boog in te gaan. Aan de Mississippi was goed te zien dat het de afgelopen week zoveel geregend had. Daar waar op onderstaande foto de vlaggen te zien zijn kun je normaal gesproken lopen.
Mississippi rivier
Het water van de Mississippi stond vandaag op ruim 40 voet (ruim 12 meter hoog). Om even aan te geven hoe ernstig dit is: bij een hoogte van 28 voet (8,5 meter) moet actie worden ondernomen i.v.m. overstromingsgevaar bij meer stijging. Vanaf 30 voet zijn er kleine overstromingen, vanaf 35 voet gemiddelde overstromingen en vanaf 40 voet zijn er ernstige overstromingen. Dit laatste is zeker het geval geweest. Echter deze overstromingen waren niet alleen te wijten aan de Mississippi rivier (ten oosten van St. Louis). Ten westen van St. Louis ligt namelijk de Missouri rivier en daar tussen in liggen nog een aantal kleinere rivieren, waaronder Deer Creek.
Door de overstromingen stonden bepaalde snelwegen die onder andere snelwegen door lopen volledig onder water en waren niet meer zichtbaar. Het water stond daarbij tot aan de snelweg die eroverheen loopt. Dit zorgde doordeweeks ook voor veel files in de richting van de County.

Zondag 7 mei
Ronnie en Zainab gingen vandaag naar de bioscoop om een Indische film te zien. Ze vroeg of ik ook zin had om mee te gaan, maar ik vond $15 toch wel erg veel voor een film waar ik waarschijnlijk niet veel van zou begrijpen omdat het in Hindi is.
Ik had echter ook geen zin om thuis te zitten dus nam ik om 12 uur de bus naar Central West End Station en vervolgens de metro naar het westen. Bij station Richmond Heights ben ik uitgestapt en ben ik naar de Galleria gelopen. Dit is een grote Mall met veel winkels. Jullie raden het vast al, ik had zin om te shoppen :P Om 5.30 pm had ik wel zo een beetje alles gezien wat ik wilde zien. Ik ben bij The Cheesecake Factory naar binnen gelopen om wat te eten. Zoals de naam al verraad kun je hier cheesecake eten. Na het diner wilde ik nog wel een stuk cheesecake bestellen om later thuis op te eten. Ik kreeg de kaart waarna ik een keuze moest maken uit 33 (!) verschillende soorten cheesecake… :O Ik zeg jullie dat is echt niet te doen. Uiteindelijk heb ik de oreo cheesecake besteld. Gelukkig was het (net) niet degene met de meeste calorieën.
Cheeseburger Dessert kaart
Eenmaal thuis wilde ik toch wel graag de cheesecake proeven. Mmmm, echt heerlijk! Als ik dit ipv het hoofdgerecht had besteld was het waarschijnlijk ook meer dan voldoende geweest... serieus niet te doen om nog volledig als dessert op te eten… De andere helft heb ik dus maar bewaard voor de volgende dag.

1. Tilly:
    13 mei 2017
    Leuk Mariska maar kijk wel goed uit als je alleen op stap gaat
    Gr
  2. Nancy Cremers:
    13 mei 2017
    Hoi Mariska, hier een groet uit Urmond! Super dat je vanalles onderneemt en de omgeving goed bekijkt. Het lijkt mij ook erg gezellig in zo'n huis en omgeving te wonen waar je allerlei mensen van verschillende nationaliteiten leert kennen. Kunnen vriendschappen voor het leven uit voortkomen! Nog een fijne tijd daar! Groetjes van de Cremertjes
  3. Martina en Guus:
    13 mei 2017
    Lieve Mariska, we vinden het geweldig wat je allemaal doet! We leven met je mee. Lieve groeten uit Zuid-Frankrijk, Martina en Guus
  4. Anita:
    13 mei 2017
    Het gaat je goed af daar. Succes verder.
  5. Opa reinarz:
    13 mei 2017
    Mariska,ik sta steeds weer versteld van jou! Houden zo.Veel succes met je stage [als je daar tenminste nog tijd voor hebt!] en geniet ervan.
    groeten opa Hein.
  6. Lilian:
    13 mei 2017
    Weer een geweldig mooi verhaal Mariska. Wat een geweldige ervaring om dit alles te mogen meemaken. Groetjes en pas goed op jezelf x
  7. Petra:
    13 mei 2017
    Hoi Mariska..... super om je verhalen te lezen.....
  8. Nicole Driessen:
    14 mei 2017
    Waaw Mariska, knap en spannend wat jij daar allemaal doet en onderneemt als single women in de States Super!
    Een geweldige ervaring.
    Gr Marc Nicole en de poete
  9. Lenie heijnen:
    18 mei 2017
    Hoi Mariska ik vraag me af of jeook nog iets op je stage leert ik lees en zie alleen maar foto's v eten uitstapjes etc groot gelijk zou ik ook doen maar treur niet Felix JOSIEN en ik hebben 16 mei ook genoten van een 5 gangen menu ivm met mijn verjaardag en raad eens op t einde koffie met jawel lees je goed je lievelingstaart notentaart a la recept v oma Reinartz .Als je in Nederland was gebleven had je hiervan mee kunnen genieten hihi maar ik zou liever zitten waar jij nu zit helaas heb ik geen studententijd meegemaakt geniet er met volle teugen van groetjes Lenie Heijnen .ik zit nu achter n kopje koffie met de restjes van de notentaart gemeen hè dit is mijn ontbijt kan helaas geen foto's sturen v t diner vergeten te maken nog heel veel plezier Gr Lenie je hebt niet toevallig n spare bed voor mij daar ik zou best wel mijn petekind willen opzoeken in Amerika hihi en binnenkort moet ik waarschijnlijk naar de philipijnen voor de doop van mijn tweede petekind groetjes uit Limburg