Eerste weekendje alleen en eerste stage week

9 april 2017 - St. Louis, Verenigde Staten

Nu mijn vader weer terug in Nederland is, is het tijd om zelf op ontdekking uit te gaan. In deze blog lezen jullie wat ik in mijn eerste weekend zonder mijn vader heb gedaan en hoe mijn eerste stage week is bevallen.

Vrijdag 31 maart
Ik woon nu nog in een kamer, zoals ze dat hier in Amerika noemen, op de 3e verdieping of te wel de zolder. Dit betekent dat ik elke keer 2 trappen af en op moet als ik bijvoorbeeld iets uit de keuken moet hebben en om te koken. Best vermoeiend… Dus voor nu is het traplopen mijn daily workout :p Vandaag had ik echter mijn workout uitgebreid met nog een extra trap. De wasmachine en droger staan namelijk in de kelder, dus deze trap heb ik ook 3 keer opgenomen in mijn workout.
In de avond heb ik nog gezellig met Ronnie een wijntje gedronken in de woonkamer.

Zaterdag 1 april
Eindelijk weer een zonnige dag in St. Louis, heerlijk! In de middag besloot ik erop uit te gaan. Ik ben naar Compton Hill Reservoir Park gelopen. Dit park ligt aan de South Grand Boulevard en Russell Boulevard en is vanaf het huis ongeveer 1 mijl lopen. In dit park staat een watertoren, waarvan St. Louis er 3 bezit. De Compton Hill Water Tower is echter de enige die open is voor publiek. De torens waren een essentieel onderdeel van het watersysteem van de stad.
Compton Hill 3 Compton Hill 2 Compton Hill
De toren is elke eerste zaterdag en in de avonden wanneer het volle maan is open.
Om de top van de toren te bereiken dienen 198 treden gelopen te worden. Omdat het een zonnige dag was en de lucht mooi blauw, besloot ik de toren in te gaan. Eenmaal boven was een prachtig uitzicht te zien. Dit was natuurlijk mede doordat de lucht zo helder was. Het mooie uitzicht was het dan ook zeker waard om de vele treden te beklimmen. Vanuit de top van de toren kun je over heel St. Louis heen kijken. De vrijwilligster die in de toren aanwezig was vertelde dat dit het tweede hoogste punt in de stad is. De Gateway Arch is te zien en zelfs Illinois is in de verte te zien.
View over Saint Louis
In de toren was een vrouw die als 7 jaar in St. Louis woont, maar vandaag was de eerste keer dat ze de toren in is geweest. Ze vond het knap dat ik al na een week besloot om de vele treden te beklimmen.

Nadat ik weer beneden was aangekomen, heb ik even op een bankje in het park gezeten om van de zon te genieten. Toen ik vervolgens een stukje verder door het park liep, begon een klein jochie van 5 jaar tegen me te praten, hij vroeg naar mijn naam en waarom mijn handen er anders uitzien. Hierdoor kwam ik met zijn moeder, Birdie, aan de praat en hebben we bijna een uur staan praten. Ik heb zelfs haar telefoonnummer gekregen zodat we in het weekend een keer wat kunnen afspreken.. zoo leuk! :)

Zondag 2 april
Om 8 uur vanochtend ging de wekker. Ik had namelijk met Ronnie afgesproken dat we om 10 uur naar de supermarkt zouden gaan. De supermarkt ligt vanaf ons huis gezien niet echt op loopafstand, dus hebben we een Uber besteld. Dit is een soort taxi die je via de Uber app kan bestellen. In de app geef je aan waar je heen wilt en vervolgens geeft de app aan hoeveel de rit kost, wie je komt ophalen en met welke auto. Dit wordt dus niet geregeld vanuit een taxibedrijf. In principe zijn het mensen die in dit geval in St. Louis wonen en wat extra geld willen verdienen. Zij kunnen zich aanmelden via de app om als ‘chauffeur’ te rijden en brengen de mensen die een Uber bestellen met hun eigen auto naar de bestemming. Het is erg handig en veel goedkoper dan met een taxi.

Het was weer lekker zonnig, dus heb ik na de lunch een beetje van het weer genoten.

‘s Avonds heb ik nog een aflevering van “The Walking Dead” gekeken en ben ik vroeg naar bed gegaan, aangezien maandag mijn eerste dag op stage is.

Maandag 3 april
Vanochtend ging de wekker om 6.30 AM. Om 8.30 ben ik naar de bus gelopen en was ik rond 9 uur op stage.
Stage
Jason, mijn supervisor, had me verteld dat hij op maandag en woensdag meestal tussen 9 en 9.30 binnenkomt, omdat hij zijn kinderen op die dagen weg brengt. Toen ik het lab binnen kwam, was hij er nog niet.

Mary Beth, de lab supervisor, was er wel al. Zij heeft me nog een keer een rondleiding door het lab gegeven. Daarna is ze met me naar Cindy, de lab coordinator, gelopen om mijn account te regelen, zodat ik kan inloggen op mijn computer. Super fijn om een eigen computer te hebben. Ik weet nog dat ik tijdens mijn bachelorstage niet eens een plek op de afdeling had om te werken aan mijn laptop.

Rond 9.30 kwam Jason binnen, maar voordat we konden beginnen met labwerk moest ik eerst een ‘Safety Training’ op de computer doen. Hiermee ben ik wel de rest van de ochtend zoet geweest. Na de lunch heb ik nog de test gemaakt en daarna konden we aan de slag. Deze week gaan weer eerst een aantal dingen optimaliseren voordat ik aan het echte werk begin.

De eerste stage week is erg goed bevallen. Mijn collega’s zijn allemaal heel aardige en enthousiaste mensen. Iedereen is heel behulpzaam en geïnteresseerd. Door de week sta ik elke dag om 6.00/6.30 uur op.

Op donderdag hebben we vaak een lab meeting die meestal om 8.30 begint, wat betekent dat ik 2 bussen (om 8 uur) eerder moet nemen om op tijd aanwezig te zijn. Afgelopen donderdag kon ik dus ook voor het eerst iedereen van het lab bij elkaar zien. Het lab waarin ik werk is met rond de 40 mensen best een groot lab. Dit betekent dat ik dus heel wat namen moet gaan (proberen) te onthouden. Na de eerste dag dacht ik.. oke.. hoe ga ik al die namen onthouden?! Maar ik kan nu na een week toch al zeker 15 mensen bij hun naam noemen, dussss… ik denk dat dat wel goed moet komen.

Vrijdag 7 april
In de ochtend ben ik naar de Social Security Office in Delmar gegaan om een social security number (SSN) aan te vragen. Vanuit Central West End Station, gelegen bij mijn werk, ben ik met de trein naar Forest Park gegaan, waarna het nog ongeveer 10 minuten lopen was.
De procedure bij binnenkomst is hier een beetje gelijk aan die bij het Consulaat in Amsterdam. Het verschil is dat je geen afspraak hoeft te maken. Bij binnenkomst ga je dus eerst langs de security check en daarna moet je een nummer halen.

Rond 11 uur was ik op stage en heb ik mijn werk gedaan. Om half 4 was het tijd om het resultaat te bekijken. Jason was super enthousiast en zei: ‘That looks great!’ Dit betekent dat ik maandag al met het echte werk kan beginnen, yay!! :D

Om 5 uur zijn we met een aantal collega’s bij ‘Mission Taco House’ gaan eten, zoals de naam al zegt, hier krijg je taco’s (en burrito’s). Taco’s zijn redelijk klein, dus iedereen had er 3 besteld. Een van de taco’s die ik had besteld klonk erg lekker, alleen wist ik van een van ingrediënten eigenlijk niet wat het was. Er bleken dus garnalen in te zitten… Normaal gesproken houd ik hier niet zo vond, maar het was toch wel lekker.

Na het diner hadden we een lab party bij ‘The Vino Gallery’. Dit omdat een Duitse collega ons over een weekje gaat verlaten. Hier kregen we hapjes en wijn. Tijdens deze avond heb ik een aantal collega’s (en hun partners) beter leren kennen, wat echt super gezellig was! Kelly, een collega, en haar partner wonen ongeveer 5 minuten van mij vandaan en hebben me na het feestje naar huis gebracht. Kelly heeft zelfs aangeboden dat ik met haar kan meerijden als we op hetzelfde tijdstip van werk naar huis gaan. En mag ik haar ook een berichtje sturen als ik iets nodig heb of een keer ergens heen wil. Courtney, een andere collega, komt over een maand ook in de buurt wonen waar ik woon en dan gaan we ook samen leuke dingen ondernemen. Zo fijn om zo een leuke collega’s te hebben!

Zaterdag 8 april
Rond 12 uur lag ik ongeveer in bed, maar moest zaterdag alweer vroeg op. Ik ging namelijk, binnen het huis, verhuizen naar mijn niet-tijdelijk kamer. Jeej eindelijk naar de rode slaapkamer! :D In deze kamer zal ik dus tot en met het einde van mijn verblijf in St. Louis blijven. De kamer is lekker ruim en zeker 2 keer zo groot als de kamer die ik op zolder had.
Red bedroom Red bedroom 2
Donderdagavond had ik gelukkig al mijn koffers ingepakt, zodat ik dat deze ochtend niet meer hoefde te doen.

Steven kwam om 10 uur om mijn koffers naar mijn nieuwe kamer te verhuizen. Hij heeft meteen de airco in de kamer geïnstalleerd, omdat het dit weekend al redelijk warm zou worden (28°C=84°F). Maar ook omdat het hier in de zomer nog wel veel warmer wordt. Het wordt hier in de zomer makkelijk 100°F en misschien dus nog wel meer, wat betekent dat het dan ruim 38°C is. Daarnaast is de luchtvochtigheid hier ook erg hoog. Oftewel ik zal het waarschijnlijk niet koud krijgen :S

Nadat alles in mijn kamer in orde was, heeft Steven me naar Hampton Ave gebracht. Ik moest namelijk langs de Bank of America om een cheque te innen. Daarna ben ik naar de supermarkt er tegenover gelopen om nog wat boodschappen te doen. Hier heb ik ruim een uur over gedaan, de supermarkten zijn hier namelijk zo lekker groot. Nog groter dan de AHxl in Nijmegen, en die vond ik al groot :p

Het was inmiddels 12.30 pm en ik had best wel honger. Dus ben ik wat bij de McDonalds gaan eten. Lekker Amerikaans... haha.. maar ik heb al besloten dat ik dat maar niet te vaak ga doen ;)

Vervolgens heb ik uitgezocht hoe ik met de bus weer thuis kon komen. Dit bleek bijna 1 uur reistijd te zijn.. pfff.. Dan mis ik mijn scooter of auto toch wel een beetje. Ik wilde echter geen Uber nemen, omdat ik al een hele maand voor de bus betaald heb en ik dus ‘gratis’, zonder na te denken met de bus kan reizen. Want ja ik blijf toch een Nederlander :p

Enfin.. thuis heb ik mijn boodschappen in de koelkast erbij gepuzzeld en daarna heb ik met pap en mam geskyped, wat erg leuk was. Na het skypen ben ik mijn koffers maar gaan uitpakken.

Om mijn niet zo gezonde lunch te compenseren heb ik ‘s avonds tijdens het kijken van ‘Finding Dory’ baby worteltjes, komkommer en crackers met veggie dip gegeten.

Zondag 9 april
Zondag was ik al om 8 uur wakker, maar heb ik in de ochtend niet veel gedaan. In de middag ben ik naar Tower Grove Park gelopen. Vanuit mijn huis gezien is dit ruim 15 minuten lopen. In het park heb ik een beetje rondgelopen en van het weer genoten. Het was redelijk druk in het park met gezinnen en veel mensen met hun hond. Het was een heerlijke relaxte dag.
Tower Grove Park 4 Tower Grove Park Tower Grove Park 3 Tower Grove Park 2
Morgen (in Nederland al vandaag) begin ik weer met een nieuwe stage week. Hopelijk wordt die weer net zo leuk als de vorige.

1. Michella:
    Hey Mariska,
    Weer een heel leuk verhaal....ik hoop dat je veel vrienden krijgt waardoor je niet alles alleen hoeft te ondernemen want dat lijkt me niet heel fijn.
    Wel leuk dat diverse mensen al dingen hebben aangeboden om te doen, en dat je veel plezier hebt in je Stage.
    Veel plezier en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
    xxx
  2. Lilian:
    10 april 2017
    Lieve Mariska. Ik heb weer erg genoten van je verhaal. Fijn dat je al zoveel mensen hebt leren kennen en dat ze hun hulp aanbieden. Dat zoveel trap lopen lijkt me wel erg vermoeiend. Geniet van je verblijf daar en veel plezier op je stage plek. Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Liefs Lilian
  3. Tilly:
    10 april 2017
    Hoi Mariska ben blij voor je dat het je goed bevalt en goed met je gaat