Let the adventure begin!

30 maart 2017 - St. Louis, Verenigde Staten

Donderdag 23 maart
Vanochtend vertrokken mijn vader en ik om 3:30 uur richting het vliegveld in Düsseldorf. Rond kwart voor 6 waren we door de douane, waarna we ontbeten hebben. Om 7:10 uur vertrok ons vliegtuig richting vliegveld Londen Heathrow waar we een overstaptijd van 4 uur hadden. Vervolgens vertrokken we om 12:15 uur met een boeing 747 vanuit Londen richting Chicago O’Hare Intl.
Paspoort met boarding ticket Jumbo jet
Best apart om in zo een groot vliegtuig te zitten. Iedereen kreeg in dit vliegtuig een deken, kussentje en koptelefoon oortjes. Je had ook een eigen entertainment-schermpje in de stoel voor je, waarop je o.a. films kon kijken en spelletjes kon spelen. Ik heb tijdens de vlucht veel geslapen, waardoor ik niet veel gebruik heb gemaakt van het entertainment-schermpje. Tijdens de vlucht kwamen de stewards en stewardessen geregeld langs met drinken. Onderweg hebben we ook een warme maaltijd gekregen. We konden kiezen tussen curry of kip met aardappelpuree, daarbij zat ook een salade, een broodje en een klein potje chocolade mouse als toetje. Ik had gekozen voor de kip en vond het best lekker.

Na aankomst op het vliegveld in Chicago werd het visum gecontroleerd. Dit vond ik best een spannend moment, want stel dat ik misschien niet alle formulieren bij me zou hebben. Natuurlijk had ik me voor niks zorgen gemaakt en was mijn visum binnen 5 minuten goedgekeurd. We hebben denk ik zo'n half uur tot driekwartier in de rij gestaan voordat we aan de beurt waren. Vervolgens moest ik mijn koffer ophalen en afgeven bij een andere band, zodat het koffer mee zou gaan naar de 3e en laatste vlucht: Chicago - St. Louis Lambert Field. We hebben nog snel even wat gegeten en daarna was het alweer tijd om te gaan boarden. Rond kwart voor 8 's avonds Amerikaanse tijd kwamen we aan op het vliegveld van St. Louis. Na het ophalen van de koffers en de huurauto zijn we naar ons onderkomen gereden, waar Steven, de huisbaas, al op ons stond te wachten. Hij heeft het contract met ons doorgenomen en de onze kamers laten zien. Daarna heb ik mijn koffers gedeeltelijk uitgepakt en zijn we om half 11 gaan slapen.

Vrijdag 24 maart
Rond half 9 werd ik wakker. Aangezien we donderdag geen boodschappen hadden gedaan, was er nog geen ontbijt. Het was lekker zonnige weer dus besloten we te voet naar de supermarkt te gaan. Steven had ons verteld dat dit ongeveer 0.5 mile lopen was, uiteindelijk bleek het het dubbele te zijn (ruim 1,5 km). We hadden nog niks in huis, met het resultaat dat we met 7 boodschappen zakjes vol naar huis liepen. Daarna hadden we besloten om de volgende keer maar met de auto boodschappen te gaan doen. Voor zo lang dat gaat uiteraard, want mijn vader blijft maar een weekje. Bij thuiskomst hebben we geluncht en verder hebben we deze dag niet veel gedaan, behalve 'The Walking Dead' gekeken.. Best verslavend haha :p Rond half 6 is Steven nog langsgekomen om voor de eerste week de huur in ontvangst te nemen.

Zaterdag 25 maart
Ik was al om half 8 wakker, normaal gesproken ben ik dat nooit in het weekend... Maar volgens Nederlandse tijd was het dan ook al 13:30 uur. Na het ontbijt zijn we naar Downtown St. Louis gereden. Na een parkeergarage te hebben gevonden die gebruikt kon worden zonder abonnement, zagen we dat deze parkeergarage naast het baseball stadion van het honkbalteam, the Cardinals, van St. Louis ligt. Aangezien deze parkeergarage 9 verdiepingen heeft, konden we vanaf de bovenste verdieping redelijk het stadion in kijken.
Baseball stadion
Vervolgens zijn we naar The Gateway Arch gelopen. Dit is een 192 meter hoog, boogvormig monument. Met een tram, bestaande uit 8 kleine cilindervormige karretjes met elk 5 zitplaatsen, worden bezoekers tot bijna bovenaan in de boog gebracht. Hier kun je door ramen over de stad St. Louis (het westen) kijken en aan de andere kant (het oosten) kijk je over de Mississippi rivier en het zuiden van Illinois met een zicht tot wel 48 km ver. De boog wordt gerenoveerd, waardoor het tijdelijk gesloten is en we dus helaas niet de boog in konden. Als het goed is gaat de boog eind april weer open, dus dan zal ik zeker nog een keertje terug gaan. The Arch staat in een parkje aan de Mississippi, waar we wat hebben rondgelopen. Daarna zijn we doorgelopen naar The Old Courthouse. Hier kregen we gratis cake omdat het de verjaardag was van een vrouw waarvan ik de naam niet meer weet… De koepel van het Courthouse was van binnen mooi beschilderd.
Bij de Arch Een van de karrtjes van de tram The Old Courthouse Binnenkant courthouse 20170325_133518
Na de lunch zijn we boodschappen gaan halen bij de Schnucks, een hele grote Grocery store (supermarkt). Een aantal mensen waren benieuwd hoe de groente en fruitafdeling er in Amerika uit zou zien. Ik kan jullie vertellen deze afdeling is minstens net zo groot als in Nederland met heel veel keuze uit vers groente en fruit. Dus ik denk niet dat ik gezonde voedingsstoffen te kort zal komen ;) De afdelingen met diepvriesproducten, koekjes en cake is echter vele malen groter dan in Nederland. Wat nog opvalt zijn de grote hoeveelheden per verpakking, echt bizar gewoon. Ze hebben bijvoorbeeld niet zoals bij de AH in NL de kleine potjes pastasaus van 260 g. Zelfs de grote potten pastasaus zijn nog kleiner dan de potten je hier in Amerika kan krijgen… Ook de flessen shampoo en tubes tandpasta zijn hier groter dan in NL.

Zondag 26 maart
Vandaag zijn mijn vader en ik rond 8 AM richting de Dogwood Canyon vertrokken. Dit is een natuurpark in Lampe, gelegen in het zuiden, zuid-westen van Missouri op de grens met de staat Arkansas. Vanuit St. Louis is dit ruim 4 uur rijden (>425 km). Voor Amerikaanse begrippen is dat niks en het was ook zeker de moeite waard. Toen we uit St. Louis vertrokken was het bewolkt, maar in het zuiden van Missouri was het gelukkig zonnig en 21°C. Door de zon was alles nog veel mooier dan wanneer het bewolkt zou zijn geweest.
Onderweg naar Dogwood Canyon Dogwood Canyon Dogwood Canyon2 Dogwood Canyon3 Dogwood Canyon4
Na toegangstickets te hebben gekocht, zijn we eerst gaan lunchen bij het restaurant van het park. Om 1:30 PM zijn we aan de wandeling begonnen. Aangezien de heen en terugweg over dezelfde route loopt, moesten we uiterlijk om kwart over 3 beginnen aan de terugweg, want het park sluit om 5 uur. Als je door het park loopt, loop je langs een riviertje met watervalletjes. Rond 3 uur waren we op de grens Missouri-Arkansas. Daarna zijn we begonnen aan de terugweg. Uiteindelijk hebben we ruim 6 mile (9,6 km) gelopen. Om 20 voor 5 waren we terug bij de auto en zijn we begonnen aan de 4 uur durende terugreis. Onderweg hebben we gegeten bij Steak ’n Shake, waar je lekkere steakburgers kunt krijgen. De meesten die die lezen weten waarschijnlijk dat lange stukken lopen best vermoeiend voor mij is. Ik kan jullie vertellen ik was echt kapot hierna en heb die nacht dan ook heerlijk geslapen.

Maandag 27 maart
Maandag was het hier regenachtig en zijn we na de lunch naar de Walmart gereden. Voor het avondeten hadden mijn vader en ik een extra large pizza gekocht die we met z’n tweeën hebben gedeeld.

Dinsdag 28 maart
Om half 10 had ik J-1 check-in en orientation bij de international office van de universiteit. Hier hebben we wat informatie gekregen over een aantal belangrijke dingen voor internationale studenten. Daarna hebben we al mijn spullen weer ingepakt, omdat ik naar een ander huis ging verhuizen. Om 2 uur kwam Steven om ons naar het andere huis te begeleiden. Na een kleine rondleiding heeft Steven ons naar de Botanical Garden gebracht, waarvan de ingang ongeveer 1 straat verder ligt. Steven heeft een abonnement waarmee hij ons gratis naar binnen kon krijgen. Het is een grote, mooie tuin met veel verschillende planten. Een aantal bomen stonden mooi in bloei met roze of witte bloesem, de andere bomen waren nog vrij kaal. ‘s Avonds zijn we gaan eten bij het Italiaanse restaurant Zia gelegen in de Italiaanse wijk The Hill.
Botanical Garden1 Botanical Garden3 Botanical Garden4 Botanical Garden5 Botanical Garden6
Toen we thuis kwamen heb ik al mijn roommates ontmoet. Op het moment woon ik samen met 6 aardige jongens, 1 Duitser, 1 Indiër, 1 Chileen en 3 Amerikanen. We hebben er eigenlijk al meteen een gezellige avond van gemaakt. En denk dan ook dat ik hier wel een leuke tijd ga hebben.

Woensdag 29 maart
We zijn vandaag op aanraden van Ronnie, een van mijn roommates, naar de Saint Louis Zoo in het Forest Park gegaan. Het Forest Park is, zo zegt Steven, nog groter dan Central Park in New York.
De zoo is een mooie grote dierentuin met o.a. zeeleeuwen, pinguïns, een ijsbeer, apen, olifanten, zebra’s, giraffen, slangen, verschillende vogels, tijgers en andere katachtigen. Ook zijn we naar een zeeleeuwen Spring (als in lente) training gaan kijken. Deze training is ervoor bedoeld dat de dieren weer gewend raken aan publiek voordat de echte shows weer beginnen. De zoo is de America’s top free attraction.
Saint Louis Zoo Saint Louis Zoo 2 Saint Louis Zoo 3 Saint Louis Zoo 5 Saint Louis Zoo 6

Donderdag 30 maart
In de ochtend is mijn vader nog even langsgekomen om afscheid te nemen, omdat zijn weekje St. Louis er alweer op zit.
Om 11 uur had ik afgesproken om bij het lab langs te gaan waar ik ga stage lopen, zodat ik alvast wat mensen kon ontmoeten. Toen ik aankwam op de 9e verdieping kwam ik mijn supervisor Jason al tegen. Hij heeft me aan wat mensen in het lab voorgesteld en alvast kort uitgelegd wat ik tijdens mijn stage ga doen. Als ik mijn supervisor mag geloven ga ik in ieder geval ‘fun things’ doen haha.. dus ik ben benieuwd. En als hem nog wat dingen invallen die hem leuk lijken om te onderzoeken, dan mag ik nog wat extra dingen doen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de tijd die we hebben. Daarna zijn we samen met wat andere mensen uit het lab gaan lunchen. Dat was erg gezellig!
Na de lunch ben ik weer met de bus naar huis gegaan en heb ik een korte cursus op mijn laptop gedaan die ik voor stage moest doen.

1. Annelies wackers:
    1 april 2017
    Benieuwd hoe je eerste stagedagen gaan verlopen
  2. Betty:
    1 april 2017
    Hoi Mariska, wat mooi geschreven, lekker in bed nog gelezen. Ik denk dat jij daar een geweldige tijd gaat krijgen. Groetjes Betty
  3. Ria schouren v molken:
    1 april 2017
    Leuk Mariska. Zo kunnen we je volgen. Ik zal dit zeker doen en wens je veel succes maar vooral plezier. xxxxx
  4. Jacques Graus:
    1 april 2017
    Leuk, om op deze manier op de hoogte te blijven. Nogmaals heel veel succes en een fijne tijd!
  5. Nancy Cremers:
    1 april 2017
    Interessant verhaal! Wij blijven jou volgen! Maak er een mooie tijd van. Groetjes vanuit Urmond, Nederland
  6. Josine Reinartz:
    1 april 2017
    Lieve Mariske, leuk om je belevenissen ook zo te volgen. We spreken elkaar wel elke dag maar zo kunnen we alles nog eens nalezen. Veel succes. ❤️
  7. Josephine:
    1 april 2017
    Hallo Mariska, wat leuk om jouw verhaal hier te lezen. Heel veel plezier daar! Maak er een geweldige tijd van! En..... Geniet!!!
  8. Marielle Schouren:
    1 april 2017
    Wat leuk om al jouw belevenissen op deze manier te kunnen volgen. Nogmaals veel succes en plezier in the States
  9. Michella:
    1 april 2017
    Mariska, super leuk om alles zo mee te mogen lezen....
    Dit zijn echt super leuke dingen die je allemaal in je leven mee maakt.
    Geniet van deze tijd en maak veel plezier met je huisgenoten.
  10. Leon Aarts:
    1 april 2017
    Hallo Mariska, wat leuk om jouw belevenissen in St. Louis te lezen. Zo te zien, heb je het al goed naar je zin. Nogmaals heel veel succes en geniet van alles in de VS
  11. Petra Aarts:
    1 april 2017
    Mariska veel succes in de VS.
  12. Lilian:
    1 april 2017
    Lieve Mariska. Ik heb erg genoten van je belevenissen in Amerika. Je hebt al heel wat leuke dingen bezocht. Ik wens je heel veel succes en zeker veel plezier. Liefs x
  13. Opa reinarz:
    1 april 2017
    hoi Mariska! veel succes met je stageperiode in Amerika. ik zal het met veel interesse blijven volgen. groetjes opa.
  14. Tiny Moonen:
    1 april 2017
    Mariska, leuk om je verhalen te kunnen mee lezen. Ik ga dit zeker volgen. Groetjes vanuit Urmond.
  15. Peter Jetten:
    4 april 2017
    Sjiek om te lezen. Veel succes.