The visa interview at the U.S. Consulate

12 maart 2017 - Urmond, Nederland

Eerlijk gezegd was ik best een beetje zenuwachtig voor het gesprek. Mijn gedachten waren o.a.: ‘Wat zouden ze allemaal vragen en wat nu als de trein vertraging heeft.’ Gelukkig had de trein geen vertraging en was ik ruim op tijd bij het consulaat. Het consulaat is omringd door een hek en buiten stond al een hele groep mensen te wachten tot ze naar binnen mochten. Zo nu en dan komt er een bewaker naar buiten om de mensen per tijdstip waarop de afspraak gepland staat binnen te laten.

Het is echt heel belangrijk om op tijd bij het consulaat te zijn. Er was namelijk iemand 6 minuten te laat en mocht niet meer naar binnen. Deze persoon werd verteld om rond 12 uur nog een keer terug te komen. Maar het was te druk en deze persoon moest dan maar een nieuwe afspraak maken.

Bij binnenkomst moet je bij de ‘receptie’ je paspoort en formulieren tonen die in een mapje worden gestopt. Hier krijg je ook een wachtnummer, waarna je naar de volgende ruimte mag doorlopen, waar je moet wachten tot je wachtnummer op het bord verschijnt. Als je aan de beurt bent checken ze of je alle formulieren compleet hebt en daarna moet je weer wachten tot je naam wordt omgeroepen. Bij het gesprek stelt de medewerker van het consulaat enkele vragen die je moet beantwoorden. Mij werd gevraagd wat ik in St. Louis ga doen, wat ik studeer en hoe ik het ga betalen. In principe allemaal vragen waarop de antwoorden ook in de formulieren beschreven staan. Het viel dus allemaal reuze mee.

Twee dagen later werd mijn paspoort met visum al geleverd! Ook heb ik direct mijn vliegticket geboekt, omdat de prijzen van de vliegtickets steeds duurder worden naarmate je dichter bij je gewenste vertrekdatum komt.

It is finally going to happen!! :D

1. Lenie heijnen:
    19 april 2017
    Hoi Mariska wat super je reisverhalen heb van Felix je reisblog ontvangen geniet met volle teugen van deze unieke kans in je studie en ik als ik jou was zou ik geen kans laten liggen om de omgeving eten bezoeken en tripjes te plannen heel veel plezier en een fijne stage Gr Lenie Heijnen