Voorbereidingen

7 maart 2017 - Nijmegen, Nederland

Het regelen van het visum voor Amerika is nog best een gedoe. Je moet namelijk een extra Amerikaanse zorgverzekering afsluiten en ze willen zeker weten dat je budget voor de periode (in mijn geval 6 maanden) voldoet aan de minimale eisen. Gelukkig zijn de twee ‘Visa specialisten’ in Amerika waarmee ik contact heb erg aardig en behulpzaam. Dus bij vragen over bepaalde documenten kan ik altijd bij hen terecht en krijg ik ook altijd snel antwoord.
Dat is, vind ik, wel het fijne aan het tijdsverschil van 7 uur (het is daar 7 uur vroeger). Als ik aan het werk ben, liggen ze in de VS nog te slapen en wanneer ik thuis ben, zijn zij aan het werk. Waardoor ik in de avond (Nederlandse tijd) makkelijk met de ‘Visa specialisten’ contact kan hebben. Hierdoor lijkt het net alsof je in een dag meer kan doen dan dat je alleen volgens Nederlandse tijd werkt.

Maandag 16 januari - Yes, ik heb een kamer
Vandaag heb ik officieel een kamer kunnen regelen op een gunstige locatie in St. Louis (MO): aan het einde van de straat waar ik kom te wonen ligt een bushalte en naar stage is het ongeveer 15 minuten met de bus. Ik had geluk, want in dit huis was toevallig nog één kamer beschikbaar vanaf de periode dat ik in St. Louis zal aankomen.

Dinsdag 17 januari
Alle documenten van de Amerikaanse zorgverzekering en van de bank zijn goedgekeurd. Nu moet ik nog een aantal documenten aanleveren die meer specifiek betrekking hebben op de stage, zoals een goedkeuring vanuit de universiteit in Nijmegen en een verklaring van mij waarin staat wat de stage in St. Louis aan mijn opleiding gaat bijdragen. Daarnaast moet de afdeling waar ik stage ga lopen nog wat papierwerk invullen.

Ik wist dat ze in Amerika streng zijn en veel informatie van je willen hebben, maar dat het zoooo veel papierwerk zou zijn had ik niet verwacht. 4 weken later waren eindelijk alle formulieren compleet en is alles naar de International Office gestuurd. Hier wordt alles nagekeken, goedgekeurd en wordt het DS-2019 formulier gemaakt. Dit formulier heb ik nodig om in Nederland het visum aan te vragen.

Woensdag 15 februari - maandag 6 maart
Woensdag 15 februari heb ik te horen gekregen dat de procedure helaas langer gaat duren en dat mijn stageperiode met een maand verschoven wordt (te beginnen op 1 april i.p.v. 1 maart). Dinsdag 28 februari kreeg ik al het goede nieuws te horen dat ze de originele formulieren met FedEx hebben opgestuurd. Dit betekent dat ik dus snel een afspraak bij het U.S. Consulate in Amsterdam kan maken om het visum aan te vragen. Maandag 6 maart werd het pakketje afgeleverd, waarna ik meteen een afspraak bij het Consulaat heb gemaakt. Het ‘Visa Interview’ zal donderdag 9 maart plaatsvinden: spannend!